söndag 18 december 2011

Framaxeldelar...

Så har äntligen bitarna fått färg på sig. Det går tungt nu, mörkt ute, juletid med mycket andra måsten....
Men ibland rinner lusten till....
Jag fick tillgång till ett blästerskåp i helgen och fick rent det sista på hjulupphängningsdelarna. Lite grundfärg och en strykning med penseln. Ett varv till när de torkat så får de vara klara. De på bilden hänger i lamprastret, sen ligger det fler delar utspridda i värmen för att torka. Det är för kallt i garaget för att de ska torka igenom ordentligt. Återstår framvagnsbalken! mycket borstande på den innan det går att måla med den gråa färgen..

4 kommentarer:

  1. Framaxelbalken är svart på Jensen-byggda P1800. Den övergår till att vara ljusgrå omkring 64-års modell då nedre bärarmsinfästningarna ersätts med stor genomgående bult. Som alltid så förekommer avvikelser. Men generellt stämmer detta. Styrks också av fabriksbilder från Jensen. Har du tvättat och skrapat och funnit att den är grå? Tyder något på att den är utbytt nån gång? Ersättningsbalkar är rostskyddsröda eller ljusgrå nämligen
    Hälsningar Mark Bergfors

    SvaraRadera
  2. Hej igen
    Jepp,på ditt inlägg från 20/11 där man ser nedre bärarmen på bild är det den typ som kom från chnr 8000. Din bil har nån gång under sitt liv fått framvagnen utbytt mot en modernare ersättningsdel av senare utförande. Du ser skillnaderna i reservdelskatalogen grupp 6 sid 4. Inte helt ovanligt att den är bytt på P1800,stötdämpartornen sprack och dom rostade rätt friskt. Är du petig med originalutförande letar du rätt på en tidig balk och nedre bärarmar. Vill du behålla den du har skulle jag ändå rekommendera att du lackar den svart
    Mvh Mark Bergfors

    SvaraRadera
  3. Jaha,tackar!
    Det stämmer att det är genomgående bult och den senare typen av bussningar i nedre bärarmen. Jag tänkte nog behålla den trots att det finns en reservdels framaxelbalk på blocket.. Sugen är jag men får försöka hålla igen lite på utgifterna...
    Någon riktig analys har jag inte gjort av färglagren ännu. Jag bara tog för givet att den skulle vara grå. Men då får den bli svart när jag fått den ren./ P1800-61

    SvaraRadera
  4. Lite väl sent med färgtips kanske efter som du börjat måla redan, men jag brukar använda en marin-färgprodukt till chassikomponenter. En 2k Tjär-epoxi som egentligen är tänkt som rostskydd och försegling av båtskrov. Fördelen är att den är svart,lagom halvblank i utseende och inte hård, dvs den tål stenskott mkt bra samt att den skyddar mot rost helt enastående. International har en variant som heter VC-Tar. Går att spruta,men flyter faktiskt ut mkt fint med penselstrykning. Jag brukar grunda först med en "vanlig" epoxiprimer och gå på med VC-Tar direkt när den torkat för att slippa mellanslipning

    Mvh
    Mark

    SvaraRadera