tisdag 1 maj 2012

Tvättat underredsmassa....


Så här blev kardantunnelbalken efter svetsning och lite kallzink.
Men mesta tiden har gott till att tvätta underredsmassa. Det går åt mängder med förtunning för att få bort allt, sen är det riktigt tråkigt....Men det är klart. Blir det riktigt tråkigt kan man ju alltid lätta lite på gasmasken....

Nu är det bara kylarbalken kvar som ska bytas ut. Det ska vara den sista delen av chassiet som är rostigt. Visst, skärmarna och fronten är kvar men med chassiet klart borde jag kunna göra klart och en liten tanke på att få hjul på bilen igen börjar ta form...
Planen var i alla fall att lappa ihop originalbalken. Men efter att ha varit på en lokal bildelsmarknad och bara sprang på en NOS kylarbalk var det bara att handla. Sannolikheten att det ska infalla samtidigt som jag behöver den är inte stor... Men,"ibland händer det!!"
Men det är ju inte bara att byta, så nu börjar "lökskalandet", lager efter lager ska tas bort innan det går att nå fram till kylarbalken.

Första lagret är sandplåten fram som sett bättre dagar.
Innan den gamla kapas bort är det lämpligt att skapa en ny med det gamla som mall.
Börja med en lämplig slätplåt, tanken är att göra ena sidan först och ha skarven i mitten. Sen banka med gummiklubba, kulhammare och alla verktyg som finns i lådan.


Efter ett par timmar har denna plåt växt fram. Den behöver ett par timmar till innan den är klar. Men de stora formerna börjar komma fram så smått. En liten bit till börjar se ljuset...

1 kommentar:

  1. Jaså skall det ske axelmontering ungefär samtidigt på 61:an och 73:an..Spännande
    //P1800ES-73

    SvaraRadera