tisdag 4 november 2014

Volvo röd70

Inte för det det dags, men det närmar sig.  Jag har funderat mycket på färg senaste tiden när slipdammet yr som mest. Originalets röd 70 har varit målet hela tiden men jag har inte hittat den någonstans. Visst har jag fått förslag på andra efter att ha låtit mäta med en spectrometer. Mercedes Signalrot 3568 är riktigt snygg. Men även Renault 719 har beskrivits som "exakt" lika av en annan lackerare.
Men så igår.. På Glasurits hemsida finns "color-online". Visst, Volvo och "red" året 1962-64. Va! så kommer receptet upp på Volvo Red colour code 70!?
Nu måste jag bara få tag i en handlare som säljer Glasurit produkter och beställa ett prov. Är det någon som provat och vet något om likheten till originalets nyans?
Se även länken; "http://coloronline.glasurit.com/"

Så fick jag för mig att jämföra MB färgen med Volvos på Glasurit sida... Det är ju exakt samma recept...och det har jag redan sett att det inte borde vara.... :-(

3 kommentarer:

  1. Kolla med Mats Eriksson i klubben. Han pratade om någon Fiat-kulör har jag för mig.

    SvaraRadera
  2. Jag har haft kontakt med Mats. Tyvärr mindes han inte vilken färg #2 är lackerad med.
    Jakten fortsätter...

    SvaraRadera
  3. Jag söker åxå den kulören, ska lack fälgar och annat småjox, nån lycka än med färgletandet?

    SvaraRadera