söndag 7 oktober 2018

Säsongssammanfattning

Jag kom av mig i början på säsongen, sen har det inte blivit av..
Men jag tänkte mig en summering i alla fall.
Det började med besiktning, sista för alltid är det tänkt. Alldeles för sent tänkte jag kolla om alla lampor fungerade. Nä.. Höger halvljus var dött. Snabbt bort med glaset för att undersöka och vips så hade jag tappat taget och lyktan gick i tusen bitar! Fort iväg till andra garaget där jag hade en extra. Dit med den och snabbt till besiktningstiden 10min för sent...men kom in ändå.. Felaktig ljusbild och glappa styrleder blev facit.. Tänk vad bra ändå att få en årlig kontroll. Hur ska man kunna kolla styrlederna själv?
Enkelt! Nya styrleder beställdes och monterades i ett nafs. Värre var det med lyktorna. Efter mycket funderande och antagande att jag hade fått tag i en lykta för vänstertrafik!? insåg jag att hela infästningen i skärmen är lite vriden. Så måste det varit hela tiden, även vid förra besiktningen!
Men efter lite justerande med dremmeln i lykthuset så gick det att få ljusinsatsen horisontell.
Efter det gick den igenom besiktningen som den skulle.
Västerås marknaden besöktes och några små fynd gjordes till lådbilsbygget som borde komma igång igen nu till vintern.
Frukostträff i Norrköping har hunnits med. Fick där kontakt med en entusiast som visade sig ha ett par ROBO lyktor. Kanon att få plocka bort de indiska som monterades lite i panik till besiktningen.
Även under semestern måste man ju få lite gammelbilskänsla. Så efter att ha åkt igenom Modena ett flertal gånger under åren så blev det äntligen ett stopp på Ferrarimuséet.
Ett litet trevligt museum inhyst i pappa Alfredos fabrikslokaler till Enzo Ferraris ära men även de andra bilfamiljerna i Modenas närhet fick vara med. Såsom bröderna Masserati och Lamborghini med flera.
Under hösten gjorde vi en trevlig tur till Öland tillsammans med familjen Bergfors.
Skördefest med försäljning av pumpor och alla sorters grönsaker och charkuterier. Riktig god chorizokorv till frukostmackorna efter den resan.
Tack för att vi fick chansen att följa med.
Sista träffen för i år fick bli Blästra´ns årliga höstmeeting. En liten trevlig träff där Blästran med sambo fixar fika eller mat vad man vill.
Ny bil för i år blev Saveheds nybesiktade 164'a! Grattis!
Idag gjordes den sista tvättningen innan vinterförvaring.


En tur till garaget, parkera och sen lägga en tunt täcke för dammets skull.
Snart är det sommar igen!

2 kommentarer:

  1. Tack för 2018 rapporten! Du har ju hunnit med en hel del både sköj o utmaningar strax före besiktning ��

    Kul att kunna åka på sin första bilträff med 164:an.
    Välkommen på besök för att kolla in nyförvärvet. // Lennart

    SvaraRadera
  2. Hej
    Vi träffades på veteranbilsträffen i eskilstuna 26e augusti och pratade p1800, en av mina p1800 är också tidig 61a. Har tappat bort ditt mobilnummer, hör gärna av dig.
    Mvh
    Mattias

    SvaraRadera