söndag 14 mars 2010

Vårkänslor!

Idag blev det mest promenader i vårsolen.

Men på eftermiddagen passade jag på att flytta lite kartonger med färdiga delar till förrådet. Kompletterade motorn med sin nyzinkade ventilkåpa, man kan riktigt känna hur den bara vill tillbaka till karossen och spinna så där gott...

7 kommentarer:

  1. Snygga detaljer, måste vara kul att börja montera ihop och se resultat efter ytbehandling...

    Dags för frågesport igen:
    1) Vad är skillnaden mellan P180, 182 och 183-serien?

    //P1800ES-73

    SvaraRadera
  2. Bra med lite klurigheter.
    Efter lite googlande kommer mitt svar.

    P180 och P182 skiljer egentligen inget i sak. Fram till att P1800ES tog fram hette alla P180. När ES;n introducerades fick den P183 efter tre dörrar, vilket då gav den tvådörrarsversionen benämningen P182.

    Men en fråga tillbaka.
    1) Vad var historien om Whiskeybilarna för något?

    Naturligtvis får alla vara med som vill.
    //P1800-61

    SvaraRadera
  3. Jag fick en hint om att jag hade fel i mitt svar ang P180/182 och P183. Karossmässigt håller jag kvar det jag beskrev tidigare. Dvs P180/182 har samma kaross och P183 är ES modellen. Sen ersattes B18 med B20, det är ju nyckeln!
    Så P180 2 dörrars med B18, P182/183 2 resp 3 dörrar med B20.

    SvaraRadera
  4. Korrekt, P180 serien chassinummer 1-238299 dvs 1961-1968 med B18.

    182 serien, chassinummer 28300-39407 dvs 1969-1972 med B20

    183 serien, ES chassinummer 1-8078.

    Historien om Whiskey bilarna går jag bet på, hjälp?

    En motfråga, Vad betyder de olika modell beteckningarna VA/HA, VB/HB, VD/HD, VE/HE, VF/HF som användes för årsmodellerna 1961 - 66?

    // P1800ES-73

    SvaraRadera
  5. En liten hint då.

    http://www.docstoc.com/docs/22931377/VOLVO-AND-THEIR-SPORTS-CARS
    På sidan 9 står historien om bilarna som försvann!

    SvaraRadera
  6. VA/HA etc.
    Så här läser jag mig till i samma länk som ovam.
    Först så H för Höger och V för vänsterstyrd.
    A är de första 6000 Jensenbyggda 61-63.
    B är de nästkommande 2000 byggda i Lundby vilka fick en del Amazondelar.
    D, E, F är ytterligare utvecklingssteg.
    Sen kom M 1967 och 1968 Model P.

    SvaraRadera
  7. Bra jobbat. Mycket intressant artikel av Jan O Högmark och speciellt mysteriet om Whiskey bilarna, vart kan de ha tagit vägen om de inte blev skrot, någon som vet?
    Kan dock se att han skriv fel om sista ES som lämnade bandet ch nr 8077, den gick inte till Volvos museum utan gick till kund i USA. Nu lär den dock finnas i sverige igen. Däremot så gick ES med chassi nr 1 som jag tidigare skrev till museet, skickade nyligen in en bild från museet som nu ligger på chassilistan.
    //P1800ES-73

    SvaraRadera