söndag 22 augusti 2010

Bagagerumsgolv igen

Så blev golvet svetsat i helgen. Återstår slipning av svetsarna innan det är helt klart, men nu är det golv i bagaget igen.

Sen ska ju låsets infästningsplåt tillbaka och kanten runt öppningen ska förstärkas där det är lite tunt. Och, och, och..... det är en bra hobby det här. Den tar inte slut i första taget...

5 kommentarer:

  1. Hej,
    Undrar hur du gör med rostskyddet på nya plåten och framförallt i balkar?
    Målar du i balkarna innan svetsning?

    Hälsar Janne

    SvaraRadera
  2. Hej Janne
    Nja, de nya plåtarna har jag målat med Carossol Rostskyddsfärg på undersidan. Men jag har tagit bort/ låtit bli att måla den ytan det ska svetsas emot. Så skarvarna blir en målad yta emot en omålad, inte helt optimalt men jag tar gärna emot tips.
    Det känns inte helt bra och sätta dit ny plåt utan bra rostskydd.
    Men ser man på de som suttit i 50år tidigare och körd sommar som vinter och hur de varit rostskyddade så kanske det kommer att klara sig iallafall några år på torra sommarvägar./ P1800-61

    SvaraRadera
  3. hej igen,

    Hittade till slut volvos blåa svetsprimer, perfekt mellan plåtar och någorlunda enkel att svetsa i. Kom senare på att CRC´s galvspray
    också går att svetsa på. Vill hitta bästa möjliga rostskydd i balkar
    för att slippa göra om. Det går fort för rosten att försvaga balkar utan
    skydd. Antar att man egentligen behöver lacka inuti balkar precis som man lackar karossen i övrigt, hur blir det annars fukttätt?

    Hälsningar Janne (renoverar en 61:a)

    SvaraRadera
  4. Hej Janne
    Zinkspray har jag inte tänkt på. Men hur går det då med hälsan? Ger inte zink s.k zinkfrossa?

    Men hur var de skyddade från början? Jag gissar att det endast var färg utanpå och tektyl i hålrummen. I och för sig har vi ju bevis på att det inte riktigt är den perfekta lösningen, men det höll ju de första 30åren.

    Kul att det finns fler som försöker väcka liv i en gammal P1800. Då blir jag nyfiken. Hur långt har du kommit? Hur ser det ut? Har du någon blogg eller dyl så man kan följa arbetet och få lite tips? Var i landet finns du och din bil?
    // P1800-61

    SvaraRadera
  5. Hej igen,

    Bor i Täby utanför Stockholm. Håller på med en -61:a precis som du och är ännu inte klar med svetsarbetet. Min bil är inte helt original då motor,växellåda och bakaxel är från nyare volvo. Klämde in en B23 med turbo under åttalet. Renoverar nu för att få den så nära original som möjligt förutom nämnda motor. Gör precis som du och tillverkar så mycket som möjligt själv av den anledningen att det är roligt.

    Har sågat isär en krockad P18 och sett i balkarna att allt var snyggt grundat och täcklackat från början. Kanske funkar när det punktsvetsas med en riktig punktsvets. Galvsprayen har inte gett mig frossa ännu, använder ett utsug i garaget som hjälper en del annars blir det ett glas mjölk om besvären kommer =)

    Har ännu inte startat någon blogg men det kanske kommer. Bilder ska jag lägga upp via någon tjänst framöver.....

    //Janne Chassinummer 5500

    SvaraRadera