söndag 13 februari 2011

Dörr utan återvändo...

Efter att ha varit på Örebro Veteranmarknadsdag, utan några större fynd tyvärr, tillbringade jag söndagseftermiddagen i garaget. Fick påringning av en ytterligare entusiast och jag hoppas att vi tillsammans ska kunna lösa receptet på Volvos färgkod 70. Är det någon som redan har det, hoppas jag ni kan dela med er? Annars blir lösningen att med spectrogram scanna av en del som behållit orginalfärgen genom åren. Förslaget är att använda framkanten på bagagerummet emot baksätets ryggstöd.

Men det är långt kvar till lackering!!! Först dörrarna....

Underkanten på dörrarna har ju sett sina bästa dagar. Jag klippte ut en plåt att börja göra en undersida av. Trots att jag har kantbocken var det inte helt lätt då bockarna ligger tätt ihop. Det finns ju ingen plats att klämma fast biten i emellan bockarna...
Sen är det ett område med friforming! Tillslut kändes det som om det var tillräckligt likt för nu. Det får bli lite till hamrande innan jag är helt nöjd.. 

Jag vek upp kanten i underkant med en falstång och sågade bort den  rostiga underdelen. Jag gjorde snittet i underkant för att behålla så mycket av den kvarvarande plåtens styvhet.



Sen ger det ena det andra..
Underkanten på det nedra gångjärnsfästet var inte så fräscht som jag önskat! Så för att komma åt får man ta bort en liten bit och inse att man måste ta bort en liten bit till osv...
Jag tog tillsist bort en del av ytterplåten. Då tanken är att byta nederdelen till de jag gjorde förra helgen kan det inte vara hela världen.... 
Efter mycket om och men fick jag sätta fast första plåtbiten!
(Den lilla under gångjärnsinfästningen....)
Nu är det bara resten kvar och så har jag ju den andra också. Det är skönt att ha något att lägga händerna, eller hur ni!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar