söndag 6 februari 2011

Dörrspeglar!

Jag började dagens beting med att slipa bort all färg och spackel från den sista dörren. Det ryker och luktar f.n i hela huset efteråt. Inte många plusspoäng från resten av familjen....
Konstaterade att underkanten av dörrspegeln är helt slut. Dels rosthål och innan dess har någon tidigare entusiast slipat bort gammal rost så det är tunnt även där det inte är rostigt.
Sagt och gjort, och så börjar ekonomiplåts tillverkningen.
Första tanken var att göra ca 15cm plåtbit och försöka helsvetsa efter dörren.  Med viss tvekan satte jag igång och göra en mall för att bocka uppviken. En plyfaskiva som blivit över funkar bra. Bara att rita av och såga ut med sticksågen.
En helslät plåt på dörrarna funkar ju inte, det vet ju alla..
Så genom att bocka/bända plåten växelvis i 45% vinkel emot längdsriktningen får jag till en dubbelkrörkt yta som ger stabilitet till dörrsidan. Prova själva får ni se..
Här någonstans insåg jag att jag borde kunna göra en hel dörrsida istället för bara den understa biten. Med skarven emot det stora vecket borde risken för att det slår sig bli minimal.
Kanterna bockas upp emot plywoodskivan med hjälp av hammare och mothåll. Mothållet mest för att inte skivan ska flytta sig så mycket när hammarslagen kommer...
Det blev ju riktigt bra!
Tyvärr använde jag en för liten plåt när jag började.. Det skulle ju bara bli de första 15cm;arna!!
Så den första biten fick gå i skrotbingen och med en bit som övning gjorde jag två nya. En för varje dörr. Naturligtvis fick jag göra en större mall som tog med gavlarna också.
Jag måste få tag i en falstång och falsa överkanterna sen ska det bara vara att kapa bort det gamla och punkta fast de nya dörrsidorna. Jag tänker mig att det blir dubbelplåt och punktsvetsar för att minimera riskerna att det slår sig.

2 kommentarer:

  1. Hej, jag har en detaljerad fråga till dig betr. Jensen P1800 men vill fråga dig "off-line", så vad har du för e-mail adress?
    mvh
    Min är P1800(snabel-a)live.com

    SvaraRadera