söndag 4 mars 2012

Framaxelmontering och nya problem...

Då kan vi börja!
Ett gammalt TV stativ får vara monteringsbänk.


Vid monteringen av fjädern skulle man enligt verkstadshandboken pressa upp bärarmarna med en domkraft! Hur gör man det på en lös framaxelbalk?!
Jo, till slut kom jag på att sätta en regel på balken och upp i taket! Sen är det bara att trycka upp bärarmen med domkraften och fixera det hela med hjulspindlarna.
Fästet till bumpstoppet skapade lite huvudbry. På alla bilder sitter hattprofilen nedåt, men mina satt uppåt när jag skruvade isär och de passade inte alls åt det andra hållet. De fick sitta som de satt tidigare...
Och nu till problemet..
När hjulnaven med skivor var monterade och bromsoken skulle på plats passade inte delarna ihop?? Leta fram den kasserade ur skrotlådan och konsterar snart att det finns TVÅ typer av skivor!?
Efter ytterligare googlande lärde jag mig att bromsskiva #657879 gällde tom chassinr -6999 sen kom de som jag har gjort i ordning!! #666525.
Jaha! Hur gör man nu då??
Så här långt kom jag i alla fall innan det blev kväll för denna gången.

1 kommentar:

  1. Jodu, så är det. Bromsskiva 657879 är "hot stuff" för oss Jensen-talibaner. Andra mått än dom vanliga Amazon/P1800-skivorna. Mycket sällsynta!
    /Mvh
    Mark

    SvaraRadera