söndag 21 oktober 2012

Olje och vattentempmätare

Veckans projekt är mätaren i mitten på panelen, olje och vattenmätaren. Samma grundtanke som oljetryckmätaren men med ett internt system med en bulb fylld med Aceton eller Eter beroende på olje eller vattenmätaren. En fascinerande liten mannick med böjda kopparröret lika oljetryckmätaren men med en liten hävarm till ett kuggsegment som rullar upp ett färgband på mätartavlan.
På mitt exemplar var kappillärröret till oljemätaren avklippt och vattenmätaren fungerade inte trotts att alla delar satt ihop.
Jag började med oljetempen. Ett helt företag att ta isär alla delar då jag inte fick upp värmen tillräckligt med den lödkolv jag hade hemma. Till slut kapades kappillärröret löst vid mätare och jag kunde kontrollera att det inte var stopp i röret med hjälp av tryckluftslangen. Efter rengöring av delarna, urborrande av de avklippta ändarna i bulb och mätare samt inhandlande av en 100W lödkolv började ihopmonteringen. Efter ett antal försök och konstaterande att när allt varit ihop lött har all Aceton dunstat av värmen. Men med bulben i isbad fungerade det perfekt!


Med bulben i kokande vatten kunde jag konstatera att det fungerar!! Hurra!!
Lite justerande av mekaniken så att visaren visar 100ºC när vattnet kokar.
Bara att ge sig på vattentempmätaren. Den ska egentligen fyllas med Eter men enligt en kamrat ska det vara ungefär samma värmeutvidgningskoefficient på Aceton vilket även är mycket enklare och få tag i.
Så med vattentemp delarna demonterade och rengjorda hade jag tänkt smacka ihop även den delen. Men,,,, inte då...??!
Här var det stopp i kappillärröret. Hur gör man då!? Kan det vara 0.5mm hål i röret? Inte lätt att peta hål med något då inte.
Blir till att försöka hitta någon som säljer kappillärrör.
Det får bli veckans uppdrag.. Idéer??

3 kommentarer:

  1. Hej, lagade mina med eter för en hel del år sedan. Borrade ett litet hål i bulben och slog snabbt i en mässingtråd och lödde därefter, inget avdunstade. Akta dig för att ta hand om gamla eterrester om någon erbjuder de kan explodera om flaskan med endast en slatt kvar har stått i hyllan länge. Något händer och egenskaperna blir som nitroglycerin, inte skaka! P1800 har verkligen häftiga instrument både till utseende och konstruktion. Klart fusk med alla moderna digitala varianter!

    /Janne p1800-61

    SvaraRadera
  2. Tack för varningen!
    Jag har nog redan bestämt att det får bli Aceton även i vattentempmätaren. Enl servicehandboken är det eter i den för vatten och aceton i den för oljan. Så det får bli aceton i båda.

    Jag löste stoppet i kappillärröret, Hurra!!
    Kom på att gitarrsträngar är ju grejen. G-strängen var ca 0,4mm vilket var lite för tight. B-strängen var perfekt ca0,3mm. Hittade stoppet ca 30cm från ena änden och kunde värma lite utanpå röret. Efter ett kick lossnade det och strängen kunde slinka igenom. Provade även med tryckluft och nu är det hål rätt igenom igen. Imorgon blir det att löda även den sista givardelen. // P1800-61

    SvaraRadera
  3. Hur mycket aceton bör man använda?

    SvaraRadera