fredag 2 november 2012

Mera instrument


Under veckan som gått har jag fortsatt med att plocka med instrumenten.
Hastighetsmätaren var bara att göra rent. Jag provade med borrmaskinen att den fungerade, och jodå. Lugnt och fint kom den upp till 90km/h med borrmaskinen på fullvarv. Väg och trippmätaren räknade även de upp ett par hundra metrar. Det måste vara den största justeringen på mätaren sedan 1979!!

Tyvärr har det inte gått lika bra med tempmätaren för vattnet. Efter att ha fått hål på kapillärröret med en gitarrsträng, lött ihop och fyllt med aceton provade jag. Tyvärr räcker inte acetonet till att mäta i området mellan 70 till 100°C. Kanske blev det inte helt fyllt?? men jag letar vidare efter eter.. Någon som kan ha en eterpatron i lådan till en gammal diesel motor??
I väntan på att få ihop tempmätarna har jag plockat isär varvräknaren. Någon har tidigare öppnat och sedan satt mätartavlan upp och ner?? Eller hela mätaren upp och ner för att tavlan ska bli rätt, välj själv...
Den funkar i alla fall! Enligt specifikation ska den visa 2800rpm med 10mA matning. Dvs 4.5v batteri och 470Ω --> U= R*I från skolan ger 9.6mA. Och tänka sig ca 3000rpm på nålen. 
Men än har jag inte kollat 25mA som ska ge 7000rpm, men för det måste jag ha lite andra motstånd.
Innan jag är helt nöjd måste jag även kolla den lilla boxen som sitter i fronten. Till det krävs en pulsgivare som kan ge +12v i 0-->200Hz, även där ska 2800rpm eller ~90Hz ge 10mA. 
En lite fundering som jag inte har någon lösning på är de små lod klumparna som sitter som motvikter i mätaren?? Ska de verkligen vara där?? Nålens noll läge känns inte distinkt och troligen borde dessa lod klumpar bort?
Finns det någon som plockat isär en varvräknare som vet?

1 kommentar:

  1. Såg en gång ett tips hur man kunde separera etern ur startgas:
    Töm en burk startgas i en glasburk (med lock), tillsätt lika mycket vatten och skaka rejält.
    Låt stå några timmar så alla bubblor försvinner och vätskan har bildat två skikt - det nedre med vatten, olja mm och det övre med eter. Gör sen hål i locket och sug upp med en pipett och för över etern till en annan behållare.
    Hälsningar Per

    SvaraRadera