söndag 16 juni 2013

Justering av högerdörren

Det var ett tag sen senaste uppdateringen. Mycket annat som vill ha uppmärksamhet när äntligen sommaren kommit.
Men idag smet jag ut!

Som jag tidigare beskrivit är, eller nu mera var, högerdörren skev. Jag har försökt rikta den med både slag och knuffar... Jag provade med att sätta en träbit i ovankant och till slut provade jag med släggan emot dörren. Det hände ingenting....
 
Till slut lossade jag alla punktsvetsar jag gjort för att hålla ihop den nya dörrskinnet med den gamla överdelen. Satt ett långt järn längs dörren och spände ena delen mot garagetaket och hängde i den andra delen. Rätt som det var small det till och dörren vred sig till sin riktiga form.
Så ska det se ut!
Sen stämde ingenting i skarvarna mot bak och framskärm??
Ovankanten i framkant gick emot framskärmen och underkanten saknade ett par mm för att det skulle se bra ut.
Bara att vika ut kanten och slipa av den inre kanten så att det går att vika plåten lite tightare...
Efter en hel del vikande och bankande blev det mycket bättre. Den ska nog få lite mer kärlek innan jag är helt nöjd. Sen ska dörrskinnen svetsas ihop igen.
I bakkant tog bort ett par mm med tennspackel på kanten. Efter det blev det perfekta springor, nästan.. Jag siktar på 4-5mm i fram och bakkant, det är inte långt ifrån med som sagt lite till kärlek behövs innan det är helt klart.

4 kommentarer:

  1. Tips är att montera gummilisten både i kaross och dörr innan du slutligen sätter svetsarna, blev helt annorlunda för mig!

    /Janne

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Janne. Jag missade gummilisten på dörren vid karossjobbet på min -61 och det går inte att mäta på ett juste sätt...möjligen med en kittklump som man mäter tjocklek på. Följden av missen blev att min v-dörr spände mot A-stolpe i framkant så jag fick modifiera gummilisten.

    Montera både dörröppningens gummi och dörrens gummilist och prova passform innan du slutför svetsandet.

    Du kommer att tacka oss senare!!!

    Lycka till!
    Mark

    SvaraRadera
  3. Jag kan inte annat än ta till mig tipsen.
    Men jag får börja med att beställa gummilisterna. De som en gång har suttit finns inte kvar och om de nu skulle finnas hade de säkert tappat all spänst.

    Men hur stort spel borde det vara i fram/ under/ bakkant?
    Dels för att den inre listen i dörrkarmen mot insida dörr ska få plats.
    Sen även för listen på dörren som tätar emot dörrhålet.
    // Richard

    SvaraRadera
  4. Jag tror att det gamla hederliga tricket med ett papper mellan list och dörr ger bäst resultat vad gäller täthet. Avståndet mellan dörr och dörrkarm (kaross) är på min bil ca 12-15 mm runt om.
    Dörrglaset justeras med fästena inne i dörren. Har tyvärr inte dörrarna monterade så kan inte mäta spelet för själva dörrlisten, listen borde ge en fingervisning.

    Shimsen under gångjärnen gör mer skillnad än man tror vid injusteringen. Volvo var väl inte helt nöjda med Jensens monteringskvalitet. Min uppfattning är att de senare bilarna monterade i
    Sverige har bättre passform, fram för allt dörrarna.

    Lycka till
    Janne


    SvaraRadera