torsdag 30 maj 2013

Närmar sig slutet på högersidan

Efter att ha svetsat ihop tröskelbalkar monterades dörren lite på prov. Man kan konstatera att det finns lite mer att göra! Den skevar!! Den skulle nog in 5mm i undre bakkanten för att bli bra. Ändå har jag petat in en ytterligare 1mm shims i övre gångjärn...
Efter lite mer funderande tror jag på ett snitt på något bra ställe för att kunna vrida tillbaka dörren. När jag ser på gamla lager av lackeringar får jag känslan att vindheten inte har uppkommit av mina justeringar utan har funnits mycket längre....  
 Pillade lite på skarven mellan dörr och skärm. Mina egentillverkade dörrskinn har passat bra på de flesta ställen men i underkant fram hade den blivit för stor. Man ser lite klämmärken från mitt jobb med att bocka ut falsen och vika den lite snävare. Hyfsat tills vidare i alla fall.
Sen spänner skärm och frontplåt en hel del när jag försöker tvinga ihop delarna..
Ännu tydligare syns det på längdskillnaden mellan skärm och frontplåt. Det är tydligt att jag saknade skärmarna när fronten svetsades ihop..
Men inte tveka..
Fram med kaptrissan och så några snabba snitt så är det fritt att justera in delarna till varandra.
Efter lite passande med lyktsargar och blinkers svetsades det ihop igen. Nu passar delarna ihop som dom ska.
Nästa steg får bli att ge sig på dörren innan det är dags att vända på steken och kapa bort västersidans tröskelbalk och göra samma sak på den sidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar