söndag 16 februari 2014

Fronten klar!

Först en ny kompis i garaget. Ett fynd från Västeråsmarknaden. Den var isärskruvad och nästan gratis. Än saknas själva lyftplattan som ska komma med posten, men den verkar fungera fint ändå. Några segersäkringar saknas också men det är lätt fixat bara järnaffären öppnar.
Äntligen hittade jag varför den högra sidan av kofångarna sitter högre upp än den vänstra. Jag har bockat och vridit på alla delar utan att det blir någon större skillnad tills jag såg att hålen i bärjärnen skiljer i höjd! Det är närmare 3-4mm skillnad i höjd på hålen emellan sidorna.
Efter lite funderingar om hur jag ska göra, slipa större hål? Men sen bestämde jag mig för att kapa fästet och svetsa ihop det med en förskjutning på 3-4mm. Hålens storlek oförändrade och numer i rätt läge.
Då ligger båda sidorna på samma höjd och jag kan demontera allt och fokusera på det jag skulle göra...
Såga ut hålen i sandplåten för bärjärnen...
Nu ska all plåt vara på plats och det sista hålet urtaget!
Nu blir det finjusteringar för hela slanten. Det finns några svetsar som släpper igenom ljus och sen kan jag nog få bort lite behov av spackel genom att finrikta plåten på några ställen.
Sen är det dags att lära sig tennspackling...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar