söndag 1 mars 2015

Motorn en gång till...

Med ett nymålat garage och bilen på lackering måste jag ta tag i något. Motorn var det första jag gjorde och som alla vet ändras kraven efter resans gång. även denna..
Det är några saker som jag inte är nöjd med som ska fixas. Dels ser bröstkåpan lite tråkig ut tillsammans med allt det fina. Den borde eloxeras, och kanske något mer. Men viktigare är att jag inte har koll på oljepumpen och vattenpumpen. Det ska göras...
En del packningar från bilvaruhuset har varit lite tveksamma redan från början, speciellt topp packningen vill jag ha koll på...
Det är bara att riva isär och lägga upp på den tillfälliga bänken. Riktigt härligt med nya kläder skruva med rena grejor i ett rent garage...
Sen var det ju ett antal skruvar som inte varit iväg och förzinkas...
Där insåg jag att det inte bara är fördelar med ett rent och nymålat garage.. Det blir och täcka med täckpapp och ta på de skitiga kläderna en gång till för att borsta rent de skruvar som ska blankförzinkas..
Sen har jag ett äldre oljeventilationsrör och fläkt som skulle borstas rent?? Det brukar ryka en hel del om den roterande stålborsten..Och var ska jag var och lacka sen då?? Bara att hoppas på fint väder i veckan...

5 kommentarer:

  1. Välkommen hem till mitt dammiga garage o skita ned istället. Då kan vi köra lite fortsättning på motorhuvsinpassning o svetsa framskärmen. Snart fungerande Laxå maskin

    SvaraRadera
  2. Kul att det ordnat sig med svets.
    Men du har väl lite målningsjobb att göra innan det är dags för skärmsvetsning? Häng i snart är det sommar och varmt ute. Då går det att måla ute..

    SvaraRadera
  3. Jag har tidigare insett att framförallt grenrörspackning och topplockspackning måste vara av god kvalitet, dvs inte B-''ema. Grenrörspackningen måste ha stålskodda kanter för att hålla. Byt också till B18 termostathus. Du har B20 nu som har kraftigare slanganslutning. Vilken motorfärg körde du med?

    SvaraRadera
  4. Jag hade samma känsla trots saknad erfarenhet av B18 packningar. Ang toppackningar har VP fler varianter. Två 0.8mm och en tjockare, någon som vet vad jag bör satsa på?
    Sen ser det ut som om jag ska ut och leta vattenutkast i 1" utförande. Finns det någon som har en liggandes i lådorna?
    Motorfärgen jag använt är både Carosol och B'ema. Den ena är lite blankare i övrigt samma färg. Tyvärr vet jag inte vilken som är vad. Toppen är blankare än blocket just nu..

    SvaraRadera
  5. Om jag får locka herrn på ett besök för att hjälpa mig med det sista av inpassning / fast svetsning framskärmo motorhuv så har jag 2 gamla B18 NOS packningssatser (ej kompletta men dock)....

    SvaraRadera