tisdag 9 februari 2016

Helgens pyssel..

Ett lite försenat inlägg från helgens pyssel i garaget...
Jag har under en tid irriterat mig på den glappa torkarmekaniken. Jag kan inte förstå att jag inte gjorde något åt det när torkararrangemanget var löst?! Det hade varit mycket enklare. En del av glappet lokaliserades till hävarmarna längst upp under instrumentpanelen. Sagt och gjort, in under panelen och skruva loss.. Trångt är det.. armarna får plats men var gör man av huvudet?
Väl loss och efter lite funderingar bestämde jag mig för att jobba vidare på det nitförband som finns sedan tidigare. Små lätta slag med kulhammaren runt kanten för att förbandet ska bli stumt. Sen tillbaka med allt igen för att konstatera att det är bättre men det finns fler leder som glappar...
Gummilisterna för motorhuv och bagage stod på tur.
Jag beslutade mig för att de fick bli limmade i den uppvikta plåtkanten. En tejpremsa i "dalen" för att minska kladdet och sen lim på båda ytorna, dvs både gummilist och plåtbit.
Jag använde limmet från VP, de har ett 3M lim som verkar fungera bra.
Så även bagaget fick sin list, och skarven blev i bakkant...
Listen kändes lite tjock då det spänner en hel del emot luckan. Nästan att luckan står upp lite i kanterna, men det kanske ger sig när listen får sätta sig. Har ni upplevt samma sak med listerna?

Det börjar vara dåligt med större jobb, men det gör att jag blir tvungen att ta tag i de där "små"-sakerna som jag bara gått runt tidigare.
Nästa blir framskärmslisterna som jag inte är nöjd med.. Fortsättning nästa helg. Sen har jag transpondern till varvräknaren. Den ligger lite i träda för tillfället, men snart så, är det jobbet igång igen.

2 kommentarer:

  1. När jag monterade min 61a så hade jag tre NOS bagagelister. Två var högre och en var lägre, men samma artikelnummer. Det var bara den lägre som passade och gjorde att jag kunde linjera luckan med karossen. Min gissning är att Volvo ökade höjden för att eliminera läckage. För om det hällregnar kan det komma in lite vatten i mitt bagage nu. Men vanligt regn är inget problem. Jag gissar att din list sätter sig lite efter hand.

    SvaraRadera
  2. Det brukar vara lätt att hitta Amazon torkarmekanism som är tight. Det är bara fästkonsolen mot torpedvägg som skiljer jmf med P1800. Åtminstone gäller detta för den tidiga som inte är vajerstyrd utan har fasta armar. Allt övrigt går att flytta över. På min första 1800S 63 hade jag samma problem som du och det blev ingen riktig rätsida förrän jag hittade mer oslitna delar och bytte ut både kuggsegment och vissa reglerstag.

    SvaraRadera