måndag 10 april 2017

Backjobb, isär och ihop igen...

Helgen tillbringades i sus och dus med goda vänner i Budapest. Att jag gick och funderade på hur jag skulle angripa växellådan syntes nog inte.
Men väl hemma kunde jag inte hålla mig. Isär och ut med utgående axel. Denna gången visste jag hur delarna satt ihop och lyckade till och med få rullagren i mellanaxeln att stanna kvar i sitt läge.
Väl isär såg jag snart var det gått snett..
Troligen gled kopplingshylsan isär i något läge då gavlarna inte sitter fast förrän överväxeln är på plats. Det var den lilla fjädern som ska hålla de tre plåtblecken som glidit ur läge..
Snart fixat! För att förhindra att den gled isär denna gång fästes gavlarna provisoriskt och ett varv med isoleringsband höll ihop kopplingshylsa med synkringar och fjädrar.
Snart var allt på plats igen. Tyvärr ingen olja hemma så att locket får vänta tills imorgon. Sen är det "bara" att lyfta hela lådan på plats igen...
Och jo.. Denna gång har jag provat att växlarna går i som de ska...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar