tisdag 18 april 2017

Växellådan på plats!


Så kom den då till slut på plats. Efter några försök går monteringen  riktigt "smidigt"... liggandes som en säl på rygg.. Magen tar i underredet och att få över båda armarna på samma sida är bara att glömma...
I alla fall är den på plats och fungerar!
Jag tog en tur och.. Jodå.. överväxeln går i så fint. Jag passade på att kalibrera varvräknaren, och såg att varvtalet sjönk med cirka 1000rpm. Väl hemma såg jag att jag hade kommit ihåg fel varvtal för direktväxel och 100km/h. 3425 rpm ska de vara med 4.10 bakaxelutväxling, inget annat. Men det är enkelt att justera vid nästa åktur.
Som syns på bilden har jag inte hittat rätt Lucas kopplingar till solenoiden ännu. Men Mark lovade att skicka ett brev på posten. Tills vidare får den provisoriska kopplingen gälla.

Men då överväxlade lådor original kombinerades med 4.56 utväxling är hastighetsdrivningen anpassad för en lägre utväxling. Första tanken var att bara flytta över pinjongen från gamla M40 lådan. Rätt snart insåg jag hur fel det var. Naturligtvis måste även snäckdrevet på axeln bytas. Dvs ta ur lådan igen och ta bort bakgaveln på överväxeln för att komma in till snäckdrevet.
Med hjälp av SVIS har jag beställt rätt grejor, men bytet får ske senare i säsongen eller kanske till hösten.
För den vetgirige kan jag meddela att på en Laylock D-type heter snäckväxel och pinjong till 4.10 utväxling 380225 resp 380168 (18 kuggar) och till motsvarande 4.56 är det 380304 och 380305(19 kuggar).

3 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Då är det bara att ge sig ut på en massa bilträffar i vårt avlånga land.

    SvaraRadera
  2. Hej! Kul att se att min gamla låda kommer på plats, tråkigt bara att du fick göra om jobbet. :-(
    Blir lite förvånad gällande det du skriver om hastighetsmätardrev. Jag har monterat M41 med OD av D-typ i två bilar med 4,10-bakaxel, en PV och en Amazon. I bägge fallen har jag bara flyttat över 16-kuggarsdrevet från M40-lådan och det har funkat perfekt. I PV:n har jag åkt med detta sedan 1981 utan några som helst problem! Varifrån kommer uppgifterna om snäckväxeln till 4,10-bakaxel, kombinationen OD av D-typ och 4,10-bakaxel har väl aldrig funnits, eller? Enligt min reservdelskatalog till Amazon är det snäckväxel 380225 och 18-kuggars drev 380168 som gäller till 4,56-bakaxel. Samma naturlagar borde väl gälla även 1800? Så sätt du bara i ett 16-kuggars drev 380164 så tror jag det blir jättebra! Mvh Stefan

    SvaraRadera
  3. Jag kan inte ta gift på något av detta. Men jag provade att montera det Gula 16kugg drevet från M40 växellådan. Utväxlingsmässigt funkar det säkert men 16kugg-drevet är ett par millimeter större i diameter och gör att axeln sitter i spänn. Med det går det riktigt tungt att montera hylsan till hastighetsmätardrevet. Kanske nöts plastdrevet ner till rätt diameter efter ett tag men det kändes fel. Med hjälp av SVIS så rekommenderade de delarna med 18kuggar. Men då jag inte vet antal kuggar på snäckväxlarna blir det svårt att räkna ut någon utväxling. Under veckan ska delarna komma då blir det intressant att räkna på utväxlingar. Men det är kanske någon som har lösa snäckväxlar och kan räkna kuggarna redan nu så det går att lösa detta lilla mysterium.

    SvaraRadera