måndag 14 september 2009

Helgens jobb

Efter att ha svetsat klart tidigare plåtbitar, hämtat lite 1.5mm plåt i byggvaruhandeln och lagt förstärkningsplåtarna i citronsyra i väntan på ihoplappning så gjorde jag höger sidan av bagagerummet. Hur det gick till tänker jag visa stegvis.


Första steget; Klippa till ämne och rita upp lite hjälplinjer. Lite olika stora plastburkar kan vara till hjälp. Tror visst att det är tupperware! Ooops...


Såga ut och sedan tar vi hjälp av en gammal duschstång. Dia22mm ger en bra radie. Bara att hålla fast med svetstängerna och vika ner plåtkanten. Jag fick ta lite hjälp av gummiklubban då det inte gick att få ett bra tag om plåten.


Med en bit vinkeljärn kan man skapa mothåll för en 90graders bockning, sen bara knäcka kanten med hammaren för att få lite stadga.


Hörnen knackar jag emot järnvägsrälsens rundning. Voila, så lätt det går.


Sedan märkte jag ut för "präglingarna". Hammare och rälsen som mothåll igen. Den långa präglingen gör att plåten tyvärr vill bula sig, mycket bankande blir det för att få ut material i kanterna.


Sista biten är att rita av formen från den gamla biten och klippa rent. Avslutar med att knäcka upp kanterna runt om. Sen återstår en hel del inpassande men tillsvidare får den ligga på plats och vänta.

3 kommentarer:

  1. Hej

    Det går frammåt!
    Hur fungerade citronsyran, något du kan rekommendera?

    // P1800ES-73

    SvaraRadera
  2. Sjysst med bildserie! Kul att det rullar på framåt... Hinner du med hela bakpartiet innan vintern?

    SvaraRadera
  3. Citronsyran äter rost, eller löser upp den i alla fall. Efter 3 dagar är det bara att borsta bort det lösa med en stålborste. Det bästa är att det kryper in i porerna men det är nog bra att skölja ordentligt innan rostskyddsfärgen ska på.

    Betinget innan vintern har varit att bli klar i bagaget och spara hjulhustet till våren. Men för att inte bygga in mig i ett hörn får jag nog låta bli att svetsa fast de sista plåtarna.

    SvaraRadera