söndag 20 september 2009

Högra hjulhuset

Nästa steg måste bli höger hjulhus. Det går inte att få ihop bagagerummet utan att ta med hjulhuset.

Men först har jag lappat ihop förstärkningsplåten som sitter bakom bakstammen. På bilden är den bara ihop punktad. Den ligger nu i citronsyrebadet för att bli alldeles fri från rost, men innan dess måste hjulhuset få lite kärlek.
Så här såg det ut före och nedan efter jag sågat bort det allra värsta. Jag var lite orolig för att karossen skulle mista formen när jag tog bort så pass mycket, men den känns stadig och det rör sig inte när jag tar tag i skärmkanten och bryter.
Jag börjar med insidan för att få till stadgan i karossen först. Jag räknar med att skära insidan efter den dubbelkrökta ytan som sveper över hela hjulhuset.
Insidan med den nya plåtbiten. Jag ser tydliga tendenser till att vilja göra större plåtbitar i ett stycke,. Större plåt--> mindre svets--> mindre slipning. Vi får se om teorierna håller.

3 kommentarer:

  1. Måste säga att jag imponeras av din plåtknäckarkonst! Finns det repplåt till p1800 eller är grejjen att du gillar att tillverka egen? När du kommer till yttre ytor som skärmar etc, ska du fortsätta knäcka egen plåt? Skärmkant gjorde du själv eller?

    SvaraRadera
  2. Det mesta finns nog, men dyrt.
    Det har blivit lite av utmaningen att göra plåtarna. Det är hittills det roligaste av jobbet. Men det är lite frusterande när jag inte får till svetsarna som jag vill.
    När det kommer till skärmar osv, kommer jag prova innan jag kryper till korset och köper färdiga plåtar. Men som sagt, jag upplever det som svårast att inte ha för mycket värme så att det slår sig. Det skiljer sig inte mellan köpta och handknackade.
    Sen skulle det inte göra något om det fanns en krymp o sträck till en billig penning på blocket. En falsmaskin och engelskthjul skulle vara smaskens.

    SvaraRadera
  3. Ser att det går framåt...

    Lucas och Peter Bergström

    SvaraRadera