söndag 23 maj 2010

Framaxeln borttagen

Äntligen lite tid för bilskruvande. Balkarna som är en del i "ställningen" sitter nu fästade i underredet. Nu ska karossen "lättas" innan det går att sätta ihop "ställningen".
Så dags för demontering av framaxeln. En del riktigt fastsatta skruvar, men med ett långt spärrskaft från grannen och att gjorde jag rent skruvskallarna innan jag började gjorde att jag vann över alla skruvarna till slut. Ingen gick av eller blev runddragen! hepp.
Framaxeln helt loss, liggandes på garagegolvet. Jag lät så mycket som möjligt sitta kvar. Det får bli ett eget litet vinterprojekt att byta bussningar, P-ändar och allt annat som behöver bytas.

4 kommentarer:

  1. Heja heja! Bra jobbat, nu behöver du snart svetstången tillbaka, har inhandlat en sats av olika storlekar på prisvärda Jula igår. Var ute en sväng i går och svetsade lite.
    Hur ser dina främre rambalkar och balken för kylaren ut? Är det värt att komma och titta på för att se hur jag skall få ihop mina delar eller är det sönderrostat också? //P1800ES-73

    SvaraRadera
  2. Visst får du komma och titta. Några hål är det som ska fyllas igen, men inte allt för farligt. Jo, snart ska tången nog komma till användning och plåt ska bockas... Först ska bakaxeln bort. Jag tror jag ska ut en sväng nu..//P1800-61

    SvaraRadera
  3. Du skrev tidigare att du inte hade tum-verktyg. Jag måste få tipsa om Ampro som finns att köpa på Swedol. Dom har ett bra sortiment tumverktyg med bra kvalitet (Jag skruvar mycket och älskar dom), bl a en mkt lämplig hylsnyckelsats 3/8 med artnr VE45331. Perfekt för P1800 skruvande

    Beträffande jobb med framvagn så tänk på att jensen-byggda bilar har ursprungligen speciella broms-OK, skivor, OK-fästen och bromssköldar med lös slanghållare. Många bilar är ombyggda till senare utförande. Identifiera vad du har noga. Lägger du upp detaljbilder senare kan jag vägleda.

    Mvh
    Mark Bergfors

    SvaraRadera
  4. Jag detaljstuderade din framvagn på bilden ovan och huvudbalken är utbytt mot en senare modell med genomgående bult för nedre bärarmar. Detta är vanligt förekommande. Bromssköldar och slanghållare är de ursprungliga, så man har flyttat över originaldelarna till en nyare balk. De nedre länkarmarna passar bara ihop med den nyare huvudbalken.

    Är du petig med originalskick försöker du hitta en annan balk och nedre länkarmar. Annars renoverar du den du har. Skillnaden är marginell

    Mvh
    Mark Bergfors

    SvaraRadera