söndag 9 maj 2010

Växellåda och kardan borttagna ur karossen

I helgen har det varait full fart i tvättstugan med bortbilning av gamla golvbrunnar, för er som inte provat är det bra träning för underarmarna. Med garaget fullt med varmvattenberedare, tvättho och byggmaterial får jag vara ute i friska luften. Men jag måste ju få lite avkoppling då det iallafall är helg. Så har jag stal lite tid för att skruva P18.


Kardanaxeln lossades först, jag måste köpa mig en sats med tum-nycklar! Hittade en vad jag tror orginal VOLVO nyckel 1/2" som funkade. Tyvärr har någon skruvat med kardan tidigare med "mm" nyckel.. Runddraget... Men svetstången är min hjälte för dagen.
Tips; Nyp fast svetstången i muttern så mycket som du orkar. Sen kan de vara hur runt som helst, muttern följer med så fint så. Efter att skruven lossats kan en vanlig nyckel användas igen.
Och som alla andra redan vet sitter kardan skruvarna så tight att det inte går att få på en hylsa. Öppen nyckel är det enda som funkar.. Nästan iallafall....
Sen lossades växellådan också. Den verkar ha varit borttagen av tidigare ägare någongång då inga elektriska anslutningar var kopplade?
Växellådan rengörs med avfettningsmedel och högtryckstvätt så det går och ta i den.
Nu är det bara axlarna kvar i karossen.

8 kommentarer:

  1. Bra jobbat!
    Välkommen i "plockepinn" gänget, nu har du allt i lådor snart, precis som jag...

    //P1800ES-73

    SvaraRadera
  2. Du verka ha en M40 istället för en M41

    /Kenneth

    SvaraRadera
  3. Va?
    M40 vs M41.
    Vad borde det ha varit och vad skiljer?

    I kväll har jag haft en liten stund med bilen. Jag svetsade fast en av mina "balkar" som ska sitta fast i karossen. Den ska vara en del i den vaggan som jag gjort tidigare. Ska komma med bilder till helgen. //P1800-61

    SvaraRadera
  4. Aha, jag googlade lite.
    Med respektive utan överväxel. Nä, min bil fick klara sig utan överväxel. P18394 --> Snålspecad ;-) Så det är nog orginal lådan. Fick även för mig att sprängkåpan var sandgjuten? Kan det stämma? Tyvärr har någon sprängt en koppling så det är inte dammtätt längre...
    // P1800-61

    SvaraRadera
  5. Laszlo Szecsenyi18 maj 2010 kl. 23:00

    Hej!
    Ser att du har plockat ut lådan, jag själv är på väg att sätta in min igen. Men först ska koppling och motor i först. Har idag rensat filtret i allla fall. Nu undrar jag om du har någon bild på ljusomkopplaren och vindrutekopplarens inkopplingar alltså sladdarna var dom ska sitta. Mitt kablage var ihoppasnickrat, så det blev inga bilder. Har skaffat en ny kabelsats från VP-Autoparts Elschemat visar inte var de ska kopplas in, tyvärr.
    Mvh
    Laszlo P1800 1965

    SvaraRadera
  6. Hej
    Tyvärr går det sakta nu. Mycket annat som pockar på uppmärksamhet...

    Jag hittade en bild som jag tog innan i-brädan monterades bort. Den är inte tydlig men kanske kag vara något? Annars har jag hela brädan intakt med kabelstammen hängandes bredvid. Tyvärr kommer jag inte åt den i ett nafs, men vill du kan jag försöka nå den i helgen och ta ett kort. Hur vill du ha bilden? E-mail?
    // P1800-61

    SvaraRadera
  7. Laszlo Szecsenyi24 maj 2010 kl. 08:05

    Hejsan!
    Tack för ditt svar, du kan skicka den som mail till laszlo.szecsenyi@spray.se.
    MVH
    Laszlo

    SvaraRadera
  8. Nu har du fått mail med några bilder. Hoppas du lyckas få ihop elsystemet och kommer ut på vägen istället. Själv får jag vänta ett tag till ;-)
    //P1800-61

    SvaraRadera