tisdag 6 juli 2010

Mera hjulhus.

Så har mina skärmkanter och tröskelplåtar kommit hem. En lättare inpassning emot skärmen. Här har jag en av de större utmaningarna i närtid...
Hur gör man nu då?
Det jag har hört av andra som gjort tidigare är att bara använda så litet som behövs av ekonomiplåten för att få svetsen så nära falsen som möjligt. Kan det stämma? Det för att inte plåten ska få så stor möjlighet att slå sig!
Jag har gjort om ett par gånger till vänster i bilden. Jag bytte plåten närmast stötfångargenomföringen. Det slog sig ordentligt! Kapade bort och gjorde ett nytt försök, Nää. Kapa igen!!! Försökte kyla med tryckluft, Nja kanske lite bättre men efter att ha knackat på svetsen med hammaren och mothåll verkar det som att man motverkar värmekrympet. Ganska logiskt men mycket knackande!
Förutom att jag börjat helsvetsa alla egentillverkade delar, har jag även skapat ett avslut för att kunna sätta tillbaka alla plåtar igen.
Helsvetsa föresten, svetsa, slipa, svetsa och slipa... Tänk er fina svetsar som bara smälter ut i materialet!! Såna skulle man vilja kunna göra!!
I alla fall har jag kapat bort lite av tröskeln och lappat ihop de underliggande tröskelplåtarna så mycket så att det går att komma åt att skarva efter att skärmkanten är på plats.

Man kan även se att bilen är lagad tidigare med plasticpadding! Rostiga plåten inklackad och sen fyllt med plast!! Nä, fram med plåtsaxen.. Bort, bort med alla plastlagningar...

1 kommentar:

  1. Nu har du fått upp farten ordentligt, bra jobbat. Nu suger det mer och mer att komma ut i garaget speciellt efter en helt fantastisk träff i Blekinge i strålande väder och imponerande program för både P1800 fantaster och familjemedlemmar.
    Kul att få se chassi nummer 1 från 61 som kom på träffen liksom den sista ES(ch nr 8082 som plockades ihop av reservdelar och registrerades som först 1975.
    //P1800ES-73

    SvaraRadera