söndag 28 november 2010

Bakaxeln svartmålad

I veckan gjordes ett studiebesök i ett större garage med hel massa entusiaster. Det fannas alltifrån jänkejärn till traktorer i kategorier från utställning till bruks via rally.. Vilken massa glädje... Och så fanns det en hydraulpress till mina bussningar!! Denna gång vann jag fighten.... 
Ytterligare en seger har gjorts i veckan när jag äntligen fick loss pinjong medbringarmuttern. Halvmeter stång och 85kg dödvikt gungandes innan muttern ville ge upp fighten, men nu är den loss. 

Sen har det blivit slipning av bakaxel, fy vad det ryker och dammar.. Ena sidan av kopparna till infästningarna för reaktionsstagen var lite för rostiga för att det skulle kännas bra. Så de fick hoppa i skrotlådan och nya tillverkades i 1.5mm plåt. Kanske lite i tunnaste laget men betydligt stabilare än det som satt tidigare.

Nya koppar tillverkade, jag gjorde ett hål för M10 skruv för att hålla ihop delarna under svetsningen.
Så här blev det efter svets och hålborrning med stegborren. Efteråt blev det lite slipning så att svetsarna inte börjar äta gummi när allt är på plats.
Sen så överger jag den röda bakaxelfärgen och målar den svart istället. Tänk så bra det ser ut med lite färg. Nu börjar det bli läge och beställa lite nya slitdelar... Eller kanske kan Tomten bidra så här i juletid...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar