söndag 7 november 2010

Bakaxel ned upphängning

Jag hade tänkt lossa medbringaren på pinjongaxeln idag.. Gick bet!!?
Det började så bra med att jag gjorde ett mothåll för att kunna hålla fast medbringaren för att sen inse att jag saknade en 6-kant hylsa. Jag provade en gång med 12-kant men efter att den släppt en gång så väntar jag tills det går att hitta en riktig hylsa..
Att göra ett bra jobb med riktiga verktyg är ingen konst, det är att göra samma jobb med skräpverktyg som är konsten...
Övergick till att stålborsta av de delar som legat i citronsyran i veckan. Det dammade så att jag inte såg väggarna när jag tittade upp!?Och så smakar det slipdamm i munnen hela kvällen. Kanske skulle använda munskydd??
I alla fall så är det mesta grundmålat, några bitar fick en ytterligare sväng i badet innan de är helt klara.  

4 kommentarer:

  1. Hej igen,

    När jag tänker efter så har jag aldrig sett någon röd bakaxel på en P1800 men däremot på flertalet Amazoner.

    Vill du ha tips på hur man blandar till ett bad och elförzinkar så har jag äntligen provat ut en bra mix. Återstår att justera lite med strömstyrkan för fullgott resultat.

    Hälsningar Janne

    SvaraRadera
  2. Hej
    Intressant med elförzinkar proven. Du får berätta mer om hur du gjort.

    Ang bakaxeln kan det nog ligga något i det där med Amazon, men jag har fler teorier...
    Fjädrarna var förlängda med hylsor ca 15mm, vilket skulle kunna tyda på någon 70-tals kustomisering med hög bakände och målad bakaxel. När jag plockat bort alla detaljer ser det ut att vara svart under bärarmsifästningarna.

    En teori som skulle stärka Amazonspåret är att det är 1" hjulcylindrar monterade. På P1800 ska det vara 7/8" cylindrar. Planen är att köpa nya 7/8" i alla fall.

    Ikväll har jag försökt pressa i nya bussningar i reaktionsstagen men konstaterat att skruvstädet räcker inte till. Det krävs bättre grejor då jag böjde stången till städet.... samt att jag jagar en 1-1/8" tunnväggig hylsa till att ta bort pinjong medbringar muttern... Det är bra med utmaningar!! / P1800-61

    SvaraRadera
  3. Hej igen Janne
    Jag glömde fråga hur det går för dig med ditt projekt? Har du skapat någon hemsida så att man kan få se hur det går för dig?
    / P1800-61

    SvaraRadera
  4. Hej igen,

    Det där med att pressa in bussningar kan bli en rysning, hur många hylsor har man knäckt. En kraftig bult med tålig bricka mot bussningen brukar gå bra ger mycket mer kraft än skruvstyckets relativt grova gänga, glöm inte olja! Spänn upp och banka sedan till!

    Använder du originalbussningar eller poluyrethan?
    Har du någon bromsventil sittande på vänster rambalk? Tror att det behövs för en balanserad bromsverkan, var inte standard -61.

    Elförzinkning: receptet på elektrolyten är till en liter dest vatten: 50g ammoniumsulfat, 80g zinksulfat och 20g ammoniumklorid (salmiak). Allt går att få tag på som privatperson men inte helt lätt. svenskakemi.se och byggnadsvårdsbutiker har jag vänt mig till. Jobbar visserligen som ma,no,teknik lärare men har inte hjärta att stjäla av barnen =).Sedan handlar det om strömstyrka,temperatur mm. Ström på ca 20mA/cm2. Kan beskriva mer i detalj men mycket finns på nätet.

    MItt eget projekt går sakta framåt vad gäller plåtarbetet. Mest tid lägger jag just nu på att hitta alla gamla skruvar som ska elförzinkas.

    Hemsida eller blogg blir det efter jul då jag hoppas få dit a-stolpen och gångjärnsfästena innan. Tanken är att få bilen så stabil i karrossen att jag kan rulla ut den och blästra så mycket som möjligt innan skärmar sätts tillbaka. Är även frestad att gömma diverse förstärkningar för att öka vridstyvheten, tänk om man kunde göra om den till en plåtcab....
    /Janne

    SvaraRadera