tisdag 21 december 2010

Kallt i garaget!!

Kallt i garaget och Julstök har gjort att det varit lugnt i garaget ett tag nu..


 Jag frågade om någon visste hur veven ska se ut och jag fick svar. Tack! Jag har också fått veta att min domkraft är av senare slag, men det får jag leva med, tills vidare i alla fall...
Men det är svårt att inte kolla vidare...
Efter att ha fått måtten på veven och kollat i reservdelskatalogen och jämfört med ritningen ovan blev jag fundersam på bockradierna? Varför skulle de använt olika radier på samma ämne? Det borde betyda verktygsbyte i tillverkningen? Verkar omotiverat..
Med måtten från skissen och nästan skalenligt gjorde jag en egen skiss. Håll till godo.
Om ni undrar hur det gick att kallbocka 12mm stång??
Som alla andra vet och nu även jag går det inte!! Jag måste ha hjälp och värma ordentligt innan jag provar igen...
Något litet måste jag ändå göra.
En av bromssköldarna med nya cylindrar och bromsband. Rena grejor kan man inte få nog av...

2 kommentarer:

  1. En sån här: http://biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Gasbrannare/Minibrannare/

    Hjälper säkert när du skall bocka 12 mm rundjärn!

    Mvh Fredrik

    SvaraRadera
  2. när jag jobbade som smedhalva sa min lärare: "Faen tar den som kallbockar".....
    Anders (Jeep)

    SvaraRadera