måndag 21 mars 2011

Dörrgångjärn

Den här helgen hände det inte mycket på Volvo'n.
En av de andra bilarna fick lite omvårdnad istället, men jag samlade ihop delarna till gångjärnen. Rengjorda och grundmålade med kallzink, gängorna rensade på både skruv och gångjärn. Jag gjorde små läderbitar utifrån fragment av något som såg ut att ha suttit där förut. De ska dämpa ytterläget på dörrstopparna.
Och så en före bild....
Smuts, rost och rödmålade delar.
Jag passade på att märka upp viket shims som ska vara var, i fall det inte har ändrat sig när det är dags att montera tillbaka dörrarna.

2 kommentarer:

  1. Kul att vi håller på med samma moment exakt samtidigt i renoveringen. Jag har precis färdigställt gångjärn och shims med gängstycken till prototypen X3. Gångjärnen försvann hos en tidigare plåtslagare som dessvärre gick bort (18år sedan). Så jag har fått tillverka nya med Amazon-dito som utgångsmaterial och X1 prototypens som mall. Ser fullständigt annorlunda ut jmfrt med P1800 original. Så nu är vänsterdörr inpassad hjälpligt.

    Kul och följa dina jobb, jag är imponerad

    Mvh
    Mark Bergfors, Saltsjöbaden

    SvaraRadera
  2. Tack för uppmuntran och kul att höra att någon uppskattar bitarna.

    Så du håller på och renoverar prototypen X3,
    det skulle vara intressant att få följa.

    Jag har skannat nätet och försökt hitta de bloggare som på något sätt jobbar med P1800 och länkat på vänsterspalten. Men jag har haft kontakt med flera som renoverar andra P1800 bilar i olika stadier. Det skulle vara intressant att få följa andra som kämpar med sina bilar.

    Så, ni med P1800 renoveringar, prova starta en blogg! Det är inte alls svårt om någon tvekar.
    Bonusen är en dagbok över renoveringen som är kul att kolla i när det känns som det står stilla.... //P1800-61

    SvaraRadera