onsdag 9 mars 2011

Första dörren, Hepp!

Efter mycket funderande bestämde jag mig idag för hur jag skulle göra. Det blev falsning och urtag i ändarna. Tanken är att om jag ångrar mig kan jag alltid ta sticksågen och göra ett snitt som jag fyller med helsvets..
Så här blev falsningen med lite kallzink på kanten.
Ihopsvetsad med punkter efter kanten. Inga tendenser till att slå sig. Phuu..
Kanterna vikta runt om. En tendens till buligt i underkant framkant då jag hade lite dåligt underlag när jag knackade på kanten. Får se om det går att justera efteråt.
Vad tycks? Lite nöjd är jag då jag aldrig gjort något liknande förut. Och nog är det mycket slätare än den gamla rostiga plåtbiten som numer har hamnat i skrotlådan.

En dörr kvar...  (Förutom gummilist listen som jag tänkt beställa snart....)
Fortsättning följer...

4 kommentarer:

  1. Hej plåtmästarn, jag funderar ju på hur jag ska lägga in min bakruta i splitten. Detta med att falsa och punkta verkar ju inte fel map att inte slå sig, men ska du denna sen eller spackel? Hur funkar det med rostskydd, jag kommer inte åt från baksidan men å andra sidan är min skarv ju inne i taket så... har du några tips?

    SvaraRadera
  2. tenna ska det vara i förra kommentaren... inte denna... ;)

    dvs ska du tennspackla falsen?

    SvaraRadera
  3. Hejsan, Fridaysplitt.
    Jag är lite nyfiken på tennspackling och har nog tänkt prova såsmåning om. Ska skaffa grejjor först.
    Rostskydd har jag även det funderat en hel del på. Men efter att ha sett hur det ser ut inuti dörren efter 50år med bara en tunn färghinna där det lyckades komma in lite färg. Och ska bilen bara vara ute sommartid borde det inte vara så farligt med en ytterligare skarv i bilen.
    Sen den ständiga frågan om falsning eller stummsvets. Jag har frågat runt och fått olika svar hela tiden. Jag skulle gissa att det helt är beroende på hur säker man känner sig med svetsen. // P1800-61

    SvaraRadera
  4. läste på ett forum om en som limmade en skarv på en VW splitt-buss då sidorna lätt slår sig. Limmet håller tydligen bra för sådana applikationer (skärmkanter etc) och man kan rostskydda bra...
    jag har funderat lite på saken och tror jag ska falsa och punkta min bakruta på splitten, inte värt att det slår sig och som du skriver, rostar nog inte nämnvärt - skillnad kanske om baksidan är tex i en skärm med grussprut och salt...

    SvaraRadera