söndag 6 mars 2011

Och så högerdörren..

Förra veckan blev det inte något bilmekande tyvärr: Men nu är det full fart igen med nästa dörr. Jag missade att ta kort på ersättningsbiten på högerdörrens undersida. Men denna sida var betydligt friskare!
Sen gjordes "ångestsnittet"..
Jag kapade dörrspegeln 1.5cm under plåtvecket då tanken är att det ska bli stadigare att svetsa.
Bra eller dåligt?! men det finns absolut inget som ska stoppa rosten i dörrarna. Innerstruktur och dörrskinn sitter ihop helt plåtrent och jag tycker nog att de klarats sig bra trots allt..
Mina nya dörrskinn provmonterade med svetstängerna. Jag tvekar om jag ska falsa den nya biten i ovankant och sticka under den under den gamla, eller om jag istället ska satsa på en strumsvets.. Risken är ju att det blir för mycket värme och att det slår sig....
Det får bli veckans fundering...
Även om det inte var något rostskydd tidigare så kan man i alla fall kosta på lite kallzink...

3 kommentarer:

  1. Hej,

    Visst är det kul med plåt, allt går tämligen fort och resultat syns snabbt.
    Tycker att du ska lägga en stumsvets och kyla med blöta trasor på ytorna runt om. Har du tryckluft så kyl med det också! Blir lättare att sträcka plåten med en slipad svets utan falsning.

    Gjorde en liknande svets i helgen, en-två punkter och sen slipa och banka, tar sin tid! Har du tillgång till en tryckluftshammare så är den utmärkt till att vika falsen snyggt runt om på skinnet. Se hur i filmen som finns på klubbens hemsida när de bygger ES karrosserna.

    Hälsar Janne

    SvaraRadera
  2. Frågesport är kul!

    Jag har missat att svar på en i tidigare inlägg, men jag klipper in den här igen.
    -----------------------
    Vad hände med priset till kund och lackeringen när man flyttade från West Bromwich till Lundby fabriken?
    //P1800ES-73
    -----------------------
    Efter lite googlande kommer jag fram till;

    Först färgen. 61-63 togs färgen från ICI och var cellolusabaserad. Senare syntetsisk och då med andra nyanser. Den gråa och vita kulören av ICI går att få tag på men röd #70 är det värre med. Jag har en dialog med den lokale lackeraren som lovat att komma och göra en analys av kulören. Tanken är att kunna skicka den till Glasurit så de kan förse fler med "rätt" nyans.
    Mer om färg som jag lärt mig. Bakgrunden till att när Henry Ford lät kunderna välja "vilken färg som helst bara det är svart" handlade det om att få ner tillverkningstiden av Model T. Den tidigare oljebaserade färgen som då kunde fås i alla nyanser tog för lång tid på sig att torka. Om det var Ford själva eller färgtillverkarna som tog fram den asfaltsbaserade färgen vet jag inte. Men det är svårt att få till någon annan nyans än mörka med asfalt som bas. Med det kunde han få ner processtiden i fabriken ytterligare. Dyrare bilar fortsatte med oljebaserade färger och kunde behålla de ljusa nyanserna. Kolla på en lyxbil från 1910-20 talet. Bara ljusa nyanser. Sen cellulosa, syntet och sist vattenbaserade färger. Alla drivna av sina krav.

    Priset då; Tyvärr var det strejk på Pressed Steel under sommaren 1959 så Volvo hade inte fått ut sitt materal till Pressen innan Pressläggning! Tyvärr finns inget pris med i TeknikensVärld #18 1959 som i övrigt beskriver Volvos nya sportbil. 1963´s vårnummer har med priset på 20985 Kronor och en årsskatt på 194 kronor. Jämför det med 13420:- för en PV Sport eller 12180:- för en PV Favorit. En VW Karmann-Giha Coupé kostade 13490:-.
    Vad som hände med priset till kund från 1961 till Lundby producerade vet jag inte. Kan det har sänkts för att få skjuts på försäljningen och för att Jensenbilarna hade skapat ett tvivelaktigt rykte?
    //P1800-61

    SvaraRadera
  3. Intressant läsning om samarbetet med Jensen finns på:
    http://www.volvop1800club.se/artiklar/jensen/Jensen%20Motors%20Ltd.pdf

    Svaret på frågan är att man gick över från Cellulosa till Syntetisk lack och att man behöll samma utpris till kund när tillverkningen hade flyttas över till Lundby.
    //P1800ES-73

    SvaraRadera