lördag 16 april 2011

Färg "Volvos Röd 70"

Inte för att det är dax att lacka karossen ännu!! men ändå..!
Jag har gjort lite efterforskningar runt färgen som jag tänkt lacka i. Röd 70 vilken ICI hade i sitt sortiment då det begav sig. Jag har haft kontakt med den lokale lackeraren som varit och scannat av kulören i bagagerummet, vilket inte påverkats av varken solljus eller andra kemikalier...

Nu känner jag inte att resultatet blev som jag väntat mig. Jag är lite för mycket tekniker kanske....men...

Han har mätt färgen och kört den i sin "maskin" som försöker matcha mätningen med en befintlig kulör.
Jag trodde i min enfald att han skulle få ut någon typ av rådata!?

Men i alla fall. Programmet föreslår en Mercedes färg "MB 3568 Signalrot 80". Programmet kunde även göra en korrigering emot rådatan, men i detta fall blev det ingen skillnad. Det skulle betyda att grundfärgen stämmer bra. (Grön enligt programmets tregradiga skala, dvs bäst matchning). En fördel med att använda en MB färg skulle ju vara att det borde finnas 1K färgburkar att handla för att lackera smådelar.

Blandingen med Glasurits komponenter är;
MC35 197,6g
M201 320,1g
A126 143,6g
M326 135,2g
M30 128,5g
M60 33,3g
Håll till godo om det är någon som vill använda denna men jag har egentligen ingen aning om det kommer att uppfattas som samma kulör. Men en 1K sprayburk skulle kunna ge ett svar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar