söndag 29 maj 2011

Bakre tvärbalk och så A-stolpen..

Helgens jobb blev att svetsa fast den bakre tvärbalken i chassit. Sen var tanken att helsvetsa den innersta av tröskelbalksplåtarna. Men då hände det jag väntat på länge nu.. Gasen tog slut... Jag får vara glad att jag hann med tvärbalken.
Istället fick det bli pappslöjd..
Tidigare har jag bara börjat med en plåtbit och låtit biten växa fram successivt. Men med vetskapen från andra sidan att A-stolpens infästning i tröskeln är lite komplicerad, gjorde jag en pappmall. Det ska gå att göra hela biten i ett stycke. En liten triangel blev jag tvungen att komplettera med i mitten.
 Avritad på plåt och utsågad med sticksågen, bara att börja vika ihop..
Efter lite bockning och kompletterande med triangelbiten blev det riktigt schysst. Jämför med den rostiga delen ovanför.
Nu skulle man haft lite gas kvar i flaskan så att det skulle gå att punkta ihop delarna.
Med denna delen i stort sätt klar kan jag kapa rent för att kunna jobba vidare med plåt två på tröskeln inifrån räknat. Fast först gas och svetsa klart förståss..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar