söndag 8 maj 2011

Närmar sig finalen på högersidan

Idag har jag gjort ett mastodontpass i garaget. Strålande sol och varmare än det varit på hela året. Vad gör man då, jo.. Man tar en heldag i garaget...
Först kapade jag bort det rostiga... fast bara på höger frambalk förståss. Annars hade det inte blivit mycket kvar ;-)..
Jag var lite orolig att det skulle bli instabilt med bara fragment av balken kvar, men det kändes stadigt hela tiden.
Balken lagas i med en 1,5mm plåt som bockas, mest för att slippa svetsa underifrån någonstans varvet runt...

Tvärbalken på plats.
Efter mycket funderingar, mätande på gamla kort, räknade och tips från bloggläsare fick det tillslut bli 75mm från kanten till mitten på domkraftsfästet.
Sen fortsatte jag med insidan. Den plåt som tillverkades och svetsades fast i höstas kapades nu loss och kastades i skrotlådan. Jag var aldrig nöjd med passformen och skulle aldrig satt fast den.
Så här ser det iallafall ut på insidan numer med nya plåtar. Det återstår ett litet hål efter tröskelbalkskanten sen ska högersidans golv vara klart!

Sett från utsidan.
Både tröskelbalk och tvärbalk med golv så att passageraren kan bromsa ordenligt utan att trampa igenom golvet....
Och så en liten återblick!
Jo, det gick och återskapa högersidan även om det såg riktigt dåligt ut.
Snart dags för vänstersidan... Samma jobb väntar men jag gissar att det kommer att gå fortare då jag skapat det flesta delarna samtidigt som högersidans. Och så behöver jag inte tveka så mycket då jag gjort allt en gång tidigare.

6 kommentarer:

  1. Bra jobbat, vilken skillnad jämfört med starten. Nu har du kommit en riktigt bra bit!
    //P1800ES-73

    SvaraRadera
  2. Snyggt jobbat. När du punktar ihop nya plåtar och det bildas hålrum..grundmålar/sprejar du innerutrymmena innan du svetsar ihop...jag gissar att du gör det. Vilken grundspray använder du? Har du nån rekommendation?

    Hälsningar
    Mark Bergfors

    SvaraRadera
  3. Rekommendation eller ej..
    Jag använder kallzink från företaget som startade sin verksamhet i Linköping för många år sedan och som enligt reklamen "inte bara har bildelar". Nog om det...
    Som sagt, kallzink i skarvar och innerutrymmen. Jag provade i början och även måla med grundfärg men det blev ett elände att svetsa efteråt. Sen är tanken att fylla innerutrymmena med någon typ av tektyl.
    Men en fråga till dig Mark (eller någon annan som kan). Jag har provat lite sporadiskt med en Perago sliptrissa och får känslan att hela karossen har ett tjockare tennskickt även på underredet, dvs inte bara som spackel. Kan det vara riktigt? Jag har hittills provat på utsida av rambenen fram. // P1800-61

    SvaraRadera
  4. Nää, inget tenn finns i underredet, men jag har själv provkört Perago och jag tror jag förstår vad du menar. För det blir lite tenn-känsla på ytan. Det är avverkningen på plåtytan som ger känslan av ett tennskikt. Det är inte min favoritskiva. Jag brukar köra med svart-krull-skiva på vinkelslipen för att få plåtrent där plåten är för känslig att blästra, typ ytterkaross. I övrigt lämnar jag regelmässigt bort karossen på blästring och epoxigrundning. Det är värt varenda krona. Det blir aldrig helt rent annars
    Mvh
    Mark

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Måste bara säga att volvos svetsprimer är helt överlägsen! svetsen beter sig som om det var ren plåt inte alls som kallzinken, däremot är det lite bökigt då volvoprimern inte går något bra att lacka på men bäst rekommendation får den av många renoverare. Ganska dyr är den också. Artikelnummer 1161816

    Hälsningar Janne

    SvaraRadera
  6. I can't seem to get enough of restoration inspiration.Pictures like these always motivates me when it comes to my own project.

    keep it up / ET

    SvaraRadera