söndag 30 oktober 2011

Bromsar

Framaxeln isärskruvad och hälften av delarna ligger i citronsyra för att "mjukas upp" inför bataljen med stålborsten.
Nästa batalj är dessa rostklumpar! Kan det bli något av dessa igen?
Bara att börja skruva isär!
Bromskolvarna var en utmaning! Men med grannens rörtång så fick de till slut ge sig.
Summering; det måste bli renoveringssatsen som innehåller nya kolvar....
Och så var ju luftningsnipplarna naturligtvis avdragna på båda oken. Den ena med en avbruten borr i sig??
Det andra oket trodde jag skulle bli lättare. Men efter att ha borrat och knackat fast en torxbits, för att nästan direkt ha av den!! Så hade jag två nipplar med härdade stålbitar i sig!!
Skam den som ger sig. Fram med svetsen och efter ett par försök så fick jag upp skruvarna tillsammans med de fastsvetsade muttrarna. (Nja, det tog nästa hela dagen....)
Till slut så.
Isärplockade rengjorda och så lite färg.
Jag hade en burk med värmetålig silverfärg som fick duga. Nu är det bara att handla lite nya slitdelar innan de ska ihop igen.

3 kommentarer:

  1. Var rädd om gummiringarna som sitter mellan halvorna. De är inte med i renoveringssatsen. Mina var lika dåliga. De är påväg ihop även de. / Elof

    SvaraRadera
  2. Några gummiringar fanns inte emellan dessa halvor. Det är separata rör mellan inner och yttersida. Gissar att dessa rör blev bortrationaliserade vid någon senare uppdatering och ersatta med kanaler mellan halvorna. / P1800-61

    SvaraRadera
  3. Jag behövde byta luftnipplar på dessa bromsok av tidigt utförande och nedre anliggningsytan var porig. Då fick jag hjälp av Lasse på Bil & Industribromsar i Stockholm med insatsgängor med nippel som ersättare. Funkade perfekt.
    Hälsningar
    Mark B

    SvaraRadera