söndag 11 november 2012

Mera paneljobb..

Varvräknaren verkar fungera. Jag lödde bort lodklumparna som satt som motvikter och direkt blev varvräknaren mer distinkt. Här med 10,6 mA visar mätarn ~3000rpm. Nu är det bara att kolla så att det är liv i sensorn.
Annars är det bara vattentempmätare med eterfrågan och en lite tveksam oljetrycksmätare innan alla instrument är OK.
Nästa på listan är då kabelhärvan. Inte så rolig....
Först har den fått en bad i vatten och diskmedel för att bli lite renare. Kabeldamasken i tyg verkar ha sett sina bästa dagar och det är väl bara att jaga fram en ersättare. Jag såg även att det var några kablar som skulle behövas bytas ut. Undrar om det går att få tag på alla färger??
Jag börjar även snegla på instrumentpanelen.
Galonklädseln funderar jag på om det går att få mjukare med rödsprit och glyserol.
Sen är frågan om jag ska bygga tillbaka till "utan rattlås". Det verkar vara en uppdatering som fler har gjort. Man ser det på att det sitter  en träimitation istället för den blanka aluminumpanelen. Sen kan man fundera över precisionen vid ombyggnaden. Det ser inte så snyggt ut i alla fall....

5 kommentarer:

  1. Stark rekommendation från mig att du köper en ny kabelhärva. Du kommer att få din gamla att fungera, men det kommer inte vara stabilt över tiden.

    Rekommenderar också att du skippar rattlåset och bygger tillbaka till original

    Sen är jag nyfiken på hur du får ordning på varvtalsmätare och box. jag har NOS grejer i min bil, men den visar ändå inte helt korrekt. I princip rätt på tomgång, men visar för lite ju mer jag varvar. Enligt JIGE så åldras elektroniken i boxen. Jag funderar på om man kan justera visningen med någon adderad elektronik-komponent?
    Mvh
    Mark

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Rätt person att kontakta är Tommy Palm i Täby, se Eniro för telefon. Han gör ersättningselektronik till varvräknaren.
    Har en sådan i min bil och den visar rätt!

    Mvh Janne

    SvaraRadera
  3. Tack för alla tips!
    Första tanken har varit att renovera kablaget, men jag börjar tveka. En del kablar måste bytas ut och för att göra det måste härvan klippas upp. Jag försöker hitta någon som säljer något som liknar original kabelstrumpan, men hittills ingen framgång.
    Rattlåset tror jag att det får maka på sig. Men hur har det sett ut utan? Både rattkolonn och instrumentpanel stommen har fått smaka på saxen när den "modifierades".. Om någon har bilder skulle det underlätta.
    Sensorn ligger på jobbet i väntan på att jag ska få tummen ur och gå bort till labbkillarna. De har allt i instrumentväg. I alla fall enligt min tro...
    Fortsättning följer // P1800-61

    SvaraRadera
  4. Hålen som är upptagna för rattlåset i det svarta rattröret kan du svetsa igen, det sitter också en klack monterat på rattaxeln inuti rattröret och den kan du ta bort alternativt låta vara kvar. Sen är det bara ett förstorat hål där tändningslåset är. Jag kan mäta i helgen vilken diameter det skall vara original (..jag är borta på konferens nu. Sen måste du naturligtvis skaffa nedre aluminiumplåten med blanklist till panelen. Både vänster och höger om ratten antar jag, då oftast båda är utbytta till E-modellens
    Mvh Mark

    SvaraRadera
  5. Tack Mark
    Aluminiumpanelerna har jag redan, dock saknar jag blanklisten till mittdelen. Genom den går det att hitta både läge och diameter för tändningslåset. Men det jag undrar över är hur det såg ut i instrumentpanelen där rattaxeln ska gå igenom alternativt även fästas. Det finns antydan till skruvhål till höger i bild (vänster när panelen är monterad).
    Sen är sensorn numera i förvar hos teknikerna. Jag hoppas få en diagnos om ett par dagar..

    SvaraRadera