söndag 3 februari 2013

Växellådan och så nästa projekt


Efter att ha spräckt locket till växellådan blev det lite stopp i P18-renoveringarna ett par dagar. Sen var det bara på´t igen...
Lock historien slutade med att jag har två lock. Ett svetsat och ett osprucket. Det fick bli det ospruckna som användes.

 Inte för att jag har overdrive men det sitter en kontakt på toppen av växellådan. Bäst att funktionstesta innan ihopmontering tänkte jag och det gjorde den ju inte....
Men det som går att pilla isär går oftast att laga. Mycket gojs som samlats under årens lopp och som gjorde att det inte blev kontakt.
Lite rostlösar olja och tryckluft så blev det så här rent och snyggt i kontakten. Bara att sätta ihop igen och så fungerade den igen.
Ett stycke växellåda som väntar på att få känna B18´s ystra hästkrafter genom kuggar och axlar..
Men ny knopp hade inte varit fel då den jag har är helt gängpaj. En tapp med UNF3/4-16 skulle kanske göra susen, men en sån har jag inte....
Sen hade en ny lamell och urtrampningslager inte varit helt fel. Men det får vänta tills det ska skruvas ihop. Sen verkar urtramningslagret vara en hel vetenskap?? Vad jag sett finns 3 varianter av urtrampningslager men bara 2 olika lameller?? Vad är det som styr vilket som ska användas?

Så med växellådan i det närmaste klar började jag med tanken. Fuskade lite med fler moppedelar men det tänkte jag smyga med...
Jag har två dåliga som jag ett tag tänkte omvandla till en hel. En där ovandelen med skarven mellan delarna är riktigt rostig och sen denna där botten är tunn och kantstött.
Jag har tvekat ett tag på om det är möjligt att få ihop något av dessa, men inspirerad av 958-x3´s lappande av sin unika Frua tank satt jag igång.


Någonstanns i skedet började jag prova om det inte gick att bula ut  framdelen lite. Några gipsskruv fastsvetsade och så dra med hammarklon. Där önskade jag att det fanns en glidhammare i garaget men icke...
Efter en stund började det se riktigt bra ut. även om det ibland följde med en bit av tanken tillsammans med skruven och lämnade ett litet hål efter sig.
Jag kunde inte låta bli att punkta ihop alla hål och så lite slipande så kanske det funkar. Inte helt övertygad då det är tunnt på sina ställen. Fortsättning följer...

1 kommentar:

  1. Kul att jag inspirerade dig till att börja riva i bensintanken!
    Men du måste fixa en glidhammare! 159kr på Biltema...
    Kör hårt!
    Mark

    SvaraRadera