söndag 27 januari 2013

Of Topic denna helg med Monarped

I väntan på ett annat växellådslock, jag hoppas att det dyker upp ett i veckan, tänkte jag ge moppen lite kärlek. Fick tag i denna för ett par år sedan och efter att ha gjort rent förgasare och tank fick jag fart på den. Jag var ju även tvungen att köpa en ny primärdrivnings rem och sätta på plats. Jag han köra nästan 200 meter innan tändspolen gav upp! Så var det roliga slut...
Efter att ha letat på marknaderna, då jag ändå var där letandes efter P1800 delar natruligtvis.. I alla fall har jag fått tag på en tändspole. Men är inte vevaxeln lite glapp!? Om man skulle ta och kolla!??
Det var ett tag sedan jag öppnade en moppemotor. Ilo har jag faktiskt aldrig skruvat med förut. Det är inte så mycket lösa delar. Och så är det vanliga spårlager på vevaxeln! Man minns Puch´s lösa rullager.....
Som vanligt bara att börja med att tvätta delar. Massa ingrodd oljeblandad bensin och snuskig olja från anno dazumal. En hel del fibrer var det spritt i hela motorn. Gissar att det är från en gammal primärdrivningsrem.
Nästa steg blir att beställa nya lager och packningar. Man kanske ska läsa på lite om hur man får en tvåtaktare att andas lite bättre....Nä, jag får inte tappa fokus från Volvon.
Men man måste ju ha lite att göra under tiden man väntar på nya delar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar