lördag 16 mars 2013

Bagagerummet



Snart är det tid för att göra klart karossen. Men jag kan inte bara hålla på med moppen fram tills dess. Nu får det bli inredning i bagaget som ska göras i ordning. De ser inte så roliga ut, buckliga och nötta av alla år, men de är kompletta och orginal från 1961. Visst finns det ny att köpa, det kanske blir senare, men nu blir det att tillverka kopior.
Även verktygen och reservhjulsinfästningen får vara en del i detta projekt. Tanken är att använda tallriken från en PV444 och göra en variant som i alla fall kan hålla reservhjulet på plats. Domkraften är av nyare utförande och saknar dessutom vev, så det blir ett eget ihop kok till en början. Jag fick ett par bilder från vår nestor i P18-branschen som visade hur det ska vara, men i väntan på att de rätta grejorna ska dyka upp får det bli hempul.

Jag kopierade formen från mina orginalare till masonit. Tanken är att de ska kläs med galon, eller vinyl i skinnimitation...
Jag försökte provmontera dessa på bilen, men hur är det tänkt att montera den vänstra?? Helt omöjligt att komma förbi tankröret!  Det måste nog bli en liten skarv på dessa kopior någonstans gissar jag....
Även fästena kopieras för att inte förstöra orginalet. De var förresten så rostiga att det är nog bäst att de får vara ifred. Även de små hållarna för vev och hjulmutterverktyget fanns i den lokala järnhandeln. I valet mellan storlekarna 10mm och 13mm valde jag fel... Det ska vara 13mm....Bara att handla nya på måndag...
Sen även lilla lådan som håller fast domkraften, jag passade på att göra två när jag var i farten. Tyvärr har jag fel domkraft som då inte passar.. Men vem vet kanske springer jag på någon senare....
Jo, moppemotorn är nu ihopskruvad med nya lager och annat nödvändigt innehåll. Det får nog bli ett litet mellanstick ändå med denna och skruva fast motorn i ramen så att man kan få höra lite tvåtaktsknatter fram till våren.

2 kommentarer:

  1. Hej
    Jag har en tidig domkraft extra, vi skulle kunna byta jämt mot din senare modell. Så får du korrekt modell. Jag har även måtten för tidiga T-handtaget som du lätt tillverkar själv av rundjärn.
    Mejla eller ring
    /Mark

    SvaraRadera
  2. Hej Mark
    Det var ett fint erbjudande. Det är taget!
    Jag skickar ett mail till bredbandsadressen./ P1800-61

    SvaraRadera