söndag 28 april 2013

Då var vi igång igen...

Runt hålen till huvgångjärnen var fullt av utmattningssprickor. Hålen var förstorade, olika på båda sidor. Jag gjorde ett par nya hål och svetsade in i balken.
Ovala fick det bli då det säkert fanns anledning till att de var uppförstorade. Det hade blivit lite roströda strimmor efter vinterns förvaring på de ytor som inte var behandlade med annat än zinkprimer. Som tur var är det bara ytligt och försvinner direkt med stålborsten.
Jag passade på att lägga igen en hel del hål som troligen används för extra tutor, lampor eller vad det kan ha varit. Även plåten under kofångaren fick lite massage för att linjerna ska hänga ihop.
Det egentliga jobbet som jag undvek denna gång är att få ihop skärmar, dörrar och tröskellåda på ett snyggt sätt.
Mina egenhändigt skarvade tröskelbalkar tillåter inte skärmen att nå in till svetsfogen. Tanken är att det blir ett par snitt och så svetsa tillbaka allt igen på rätt ställe. Men för att det ska bli helt rätt har jag handlat ett par ytterligare tröskelbalkar, då med den främre delen som saknades på VP´s tidigare varianter..
Troligen jobbar jag vidare med mina trösklar och använder de nya som mall. Men man vet aldrig....

1 kommentar:

  1. Typiska hål efter montering av kompressorhorn på bild 3. Alla P1800 skulle ha kompressorhorn på 60-70 talen. Jag var ju liten parvel då, men jag tror man använde det till att liksom "tuta" in brudarna i bilen. Funkar nog inte idag...

    Till och med prototypen P958-X1 har fått kompressorhorn eftermonterat på 60-talet.

    SvaraRadera