torsdag 1 augusti 2013

Blästring

Så var det äntligen dags för att blästra karossen. Egentligen skulle det varit gjort för länge sedan. Men i balansen mellan att ha något att titta på och blästra rent blev detta kompromissen. Sen att jag var ledig och kunde transportera bilen på tider då det är öppet spelade även det in.
Tack Johnny på Valla bläster för ett proffsigt jobb!
Jag kan verkligen rekommendera honom då han själv är aktiv i fordonshobbyn och vet vad som krävs.
Nu ska alla, i alla fall det som går att se och komma åt, ytor vara rostfria. Sen fick jag läxa på ett par ytor som han inte ville blästra pga risken att det skulle slå sig. Dessa ytor är lätta att komma åt så det får bli lamelltrissa där istället. Något litet ytterligare hål hittades men inget som inte går att rätta till med svetsen.
Sen fick de blästrade ytorna ett lager med 2k grundfärg som skulle innehålla mycket zink. Det måste vara bra för att hålla rosten borta i framtiden.
Tillbaka hemma svetsades vänstra tröskelbalken på plats. Även bakskärmen är fastpunktad.
Även det en kompromiss då det var betydligt lättare att rengöra efter blästringen utan tröskelbalken än med....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar