söndag 11 augusti 2013

Lite av varje denna vecka..

Jag gjorde en städning bland mina länkar och tog bort de som inte är så aktiva längre. Hoppas jag inte fick med för många i min städiver. Men, jag har även lagt till en. Johnny som hjälpte mig med att blästra karossen har ju lite egna hobbies som han bloggar om. Nu står det en blivande plåt-rod på schemat. Han är inte bara en duktig blästrare, han bygger även själv..Duktiga hantverkare har alltid fascinerat..
Jag fick besök av P1800-Nestorn Mark i helgen.
Vi började med lite persisk marknad. Han hade fått lite plåtverktyg över och hade även med en del smådelar. Tack Mark! De kommer att behövas när det är dags att skruva ihop alla delar..
Efter besiktning av "min-P1800" så ställde vi upp oss för den traditionella "handpåläggningsbilden". Hoppas det kommer att hjälpa i framtiden...
Men lite eget jobb har jag även gjort.
Jag gjorde ett verktyg för att kunna trycka ut plåten bakom dörren som slog sig lite vid svetsningen. Det var helt omöjligt att komma åt. Men med lite ur skrotlådan blev det ett specialanpassat brytjärn för att töja ut plåten lite.
Sen ett besök av Kenneth Torstensson som även han renoverar en 61;a. Vi hoppas på en blogg snart så vi får hälsa på och se hur det går för dig.
Han ville ha hjälp att få igång sitt olje/vatten temp instrument. Då jag gjort i ordning mitt egna så gjorde jag lika denna gången. Och tänka sig. Det började leva igen så fort det blev fyllt med eter.
Fortsatte sen med att justera in vänsterskärmen. Hålet för lyktan var skevt men efter en del masserande blev det tillräckligt bra.
Även vänsterdörren justerades in emot skärmen. Då skärmen är ny känns det som att den är mer rätt och får vara orörd.
Jag använde en annan teknik på denna sidan jämfört med högersidan. Det gick betydligt fortare och jag tycker nog att även resultatet blev bättre.
Jag ritsade med skjutmåttet (precis som man inte ska, jag vet...) ett mått på ca 10mm med stöd av skärmens kant. Med det som hjälp kunde jag syfta fram en jämn springa på 3-4mm.
Sen svetsade jag ihop kanterna, slipade och så passade de ihop riktigt snyggt. Det blir nog en sväng till när skärmarna sitter på plats och man ser hur allt linjerar.
Det får vara allt för nu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar