söndag 9 mars 2014

Vårvärme!

Äntligen är våren här på allvar. Nu har vi haft den första helgen som man kan vara ute på riktigt. Tyvärr innebär det det pollen, trädgårdspyssel och så ska bilarna tvättas för att få bort vinterns alla asfaltsfläckar? Vad kommer de ifrån?? Men lite P1800 skruva blir det ändå, man får göra sig något litet ärende till garaget....
I veckan fick jag nya gummina till ventilationsrutorna. Vilken skillnad! Mjuka och följsamma, i ett nafs var de på plats.
Nu ligger rätt rutramar och väntar, de med skruvade beslag...
Sen börjar det bli dags att tänka på färg igen. För något år sedan hade jag lokale lackeraren hemma och gjorde ett prov med sin spectrometer på bagagerumsväggen emot baksätet. Den yta som inte varit utsatt för sol en endaste gång sedan 1961. Tyvärr försvann det vid blästringen.
Men resultatet från den övningen var att MB3568 Signalrot skulle matcha Volvo röd 70 perfekt. Det måste bevisas...
Med varmluftpistolen kunde de senare lagren färg avlägsnas på bakluckan, då det bubblade upp så fint av värmen. Sen på med vaxtrasan när det kallnat och snart hade jag en ganska stor del av bakluckan i orginalröd, Volvo röd nummer 70. Den böjda plåtbiten lackerade jag med en 1K MB3568. Den rektangulära fick jag efter att jag skickat en bortklippt plåtbit till en annan P1800-renoverare. Undrar hur det gick? Den bilen skulle snart lackeras?? Hör av dig om du läser detta så jag får veta.
I alla fall... MB biten är lite för röd, skulle vilja ha ett stänk av gul/brun nyans för att det ska bli exakt. Men det finns en fördel med att använda en färg som finns....för och emot..Snart dags att bestämma sig....
Den rektangulära biten ser riktigt bra ut. Synd bara att jag inte har receptet på den...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar