söndag 6 mars 2016

Däckmontering

I helgen kom så nya däck och fälgarna på plats. Fälgsidorna hade jag ju gjort i ordning tidigare så det vara "bara" att montera. Då jag alltid hört att de lossnar lätt, gick jag varvet runt på var och en av dem och vek ut hakarna lite lagom med en hovtång. Det var ett verktyg som fungerade bäst.
Nu skulle jag bli förvånad om de lossnar. Det krävdes en del bestämdhet för att få på dem...
Men innan hjulen så skulle undertryckstank och innerskärmarna på plats. Pilligt värre då det inte bara är trångt under skärmarna, att komma dit på sidan av bilen inne i garaget är bara det en utmaning..

Då kändes det helt plötsligt att...
Jo, nu är den nog klar för besiktning..
Torra asfaltsvägar bara, sen bär det av..
Jag var tvungen att ta en bild från baksidan också.
Sopade av garagegolvet och gick ut och beundrade underverket...
Men, visst låter det lite väl mycket??
Jodå, avgasläck vid skarven direkt efter grenröret. Så kan det inte vara..
In igen och upp på pallbockarna.. Så var det lite kvar ändå att göra.
Blir till att skaffa avgaspasta i morgon innan det skruvas tillbaka.

7 kommentarer:

  1. Dags för helförsäkring och inregistrering då. Torra vägar kommer det strax enl YR

    SvaraRadera
  2. Det har du rätt i! Det får jag inte glömma.

    SvaraRadera
  3. Den är riktigt riktigt fin! Bra jobbat verkligen, ser fram emot en åktur snart!

    SvaraRadera
  4. Men vad märkligt att det läcker där. Man brukar inte behöva ha pasta vid grenröret. Kan det vara så att kanten på främre röret bottnar i grenröret och förhindrar packningen att täta?

    SvaraRadera
  5. Antingen det eller så sitter flänsen snett. Ska kolla mer ikväll..
    Men två packningar med smet i mellan borde fungera. Vad tror ni?

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Ser riktigt fint ut, men eftersom det är några veckor kvar till åksäsong och för att du inte ska vara sysslolös...ska du inte montera raka snedkapade slutrör som det ska vara. Mycket snyggare, eller hur? 295kr/st på VP...snart är det lön igen...annars kanske du får anmärkning på MHRF besiktningen! Det vore väl pinsamt...jag har för mig att besiktningsmannen är jäkligt petig....hehe

    SvaraRadera