onsdag 10 augusti 2016

Varvräknaren, det är nära nu...

Fick hjälp av Jarmo som elektronikexpert. Han visade att han har känslan för elektronik. Som jämförelse tycker jag mig själv kunna se på en stålstång och föreställa mig hur tung och hur styv den är, den förståelsen saknar jag för elektronik. Kallas även för erfarenhet...
Men oftast förstod jag vad Jarmo gjorde och fick även rätt nå´n gång..

Efter att ha läst på kretsschemat och kolla så att alla sladdar och motstånd sitter rätt, kopplades allt in. Vi började att kolla kvalitén på insignalen från fördelaren. Bytte några kondensatorer och så var signalen bra?!
Nu gick det åt flera prov med motstånd, förstärkare, kondensatorer och diverse smarta kopplingar. Även om det är liv i instrumentet så visade det för mycket när väl tomgångsvarvtalet visade rätt.. Mycket funderingar och nya lösningar.

Här är den slutgiltiga prototypapparaten som ska ersätta transmittern. Nu ska det ritas av och så behöver jag lite ytterligare komponenter innan det är dags för löda ihop något definitivt.
En film från en av provkörningarna för att kolla hur visaren rör sig under normal körning. Nu känns det riktigt bra även om det är en bit kvar. Och stort tack till Jarmo som hjälpte mig och alla andra som varit med hittills.

1 kommentar:

  1. Häftigt, du har Jarmo på kroken o snart kanske han blir så inspirerad av dessa bilar att han också köper en....till slut?

    SvaraRadera