torsdag 4 augusti 2016

Vättern runt.

Jag tog med farsan på en tur med P1800'n runt Vättern.
Vi tog varvet motsols och började med förmiddagkaffe  på torget i Askersund. Och vi han med en hel del mat och fika på vägen runt. Sen vidare till Karlsborg och senare Hjo, vilka båda fick ett litet stopp och en promenad för att känna in städerna så där lite lagom. Även Habo passerades innan delmålet Jönköping siktade.
Efter incheckning in på hotellet bar det iväg till Huskvarnas folketspark. Där verkade temat vara amfibiebilar denna onsdagskväll där denna Amficar och Swimmwagen fick hedersplatserna. Det var även mycket armefordon, både stora och små, förutom alla mer vanliga entusiastbilar. En P1800ES såg jag men missade att fota. Sprang även helt plötsligt på en gammal kompis jag inte sett på 10år! Han hade skaffat rosa Cadillac 58a, det var inte länge sen han åkte Honda CBX, eller var det länge sen kanske!?
Efter en middag med tapas på El Gordo och så några timmars sömn var det dags för hemfärd på gamla riksettan norrut. Förresten ett riktigt trevlig ställe det där El Gordo.
I starten blev det tyvärr lite fusk med ett par kilometer motorväg fram till Huskvarna. Sen via Ölmstad till Gränna och vidare på turistvägen till Ödeshög. Fortsatte förbi klassiska Rökstenen vidare till Väderstad för en kaffekopp på ännu ett litet fik.
Tillbaka till Vätterns strand för ett stopp i Vadstena för att köra vidare till Motala. Där avvek vi från vår runda och kryssade hemmåt genom skogen... Det är inte lätta att försöka undvika motorvägar.. Men vi fick se många vägar som vi inte sett tidigare.
Sammanfattningsvis en trevlig tur på nästan 60mil med alla avstickare.
Jo, även om det inte gjorts några uppdateringar på bloggen så har jag pysslat en del med bilen. Mycket småjusteringar av sådant som jag retar mig på. Måste även visa bild på mitt hjulinställningsverktyg som jag skapade för att få koll på toe-in.
Engelska bilar i Nyköping fick även de ett besök i förra veckan. Lite besviken blev jag allt då jag inte fick åka fram till kajkanten. Det är ju Pressed steel som gjorde karossen och Jensen som monterade ihop bilen första gången. Det borde väl räcka med engelska rötter för att få räknas in bland de andra engelska bilarna.

2 kommentarer:

  1. Låter som en trevlig runda.
    Men att inte få vara med på första parkett i Nyköping visar ju på att de inte kan historien..

    Några framsteg med CB500an?

    SvaraRadera
  2. Trevlig tur. El Gordo är bra, jag och frun var där på väg hem från Holland förra året. Irriterande att du inte får komma in som engelsk bil!!! Själv planerar jag ju att vara med på träffen för italienare som brukar vara på Skokloster. Vi får se hur det går...när den nu blir klar

    SvaraRadera