lördag 20 augusti 2016

Med fungerande varvräknare!

Eureka!
Nu fungerar varvräknaren igen.. Eller igen?! Det går inte att veta när den fungerade senast. Det kanske andra vet hur länge det varit brist på fungerade transpondrar.
Ersättaren är gjord så att det ska gå att justera in rätt visning varvtalen då jag gissar att alla instrument har blivit lite individuella över tid. Så nu återstår bara lite finjusterade så att den visar rätt vid alla varvtal.
En bild på den magiska delen som helt ersätter transpondern i fronten. Jag har bara byglat in och utgång i den riktiga transpondern och sätter denna skyddat (och osynligt) under instrumentpanelen. På så sätt syns ingen åverkan utifrån, bra va. Återstår att hitta någon snygg kåpa som kan gömma elektroniken i för den som skulle ställa sig på huvudet under panelen. Jag har tittat på en burk med makrill i kylskåpet?! Den plåtburken skulle passa perfekt att göra en kåpa av. Men vem vill ha makrill en lördagkväll.. Det får vänta ett par dagar..
Ett nästa steg skulle vara att montera elektroniken i en gammal transponderburk, men jag vill än så länge komma åt justerskruvarna för att kunna ställa in visaren till rätt varvtal. Men som sagt nu funkar den.

8 kommentarer:

  1. Grattis till en viktig milstolpe för att känna att allt börjar nu bli perfekt, en felvisade varvräknare måste vara mkt irriterande

    SvaraRadera
  2. Förut fikade den inte alls. Nu visar den nästan rätt. Fortfarande inte överens med någon typ av inte tröghet då den ibland visar olika värden vid tomgång.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Fiffigt! Lite imponerad blev jag. Nu känns det som att jag måste angripa min också.

    SvaraRadera
  5. Kan jag beställa två av dig
    Hälsningar Mikael

    SvaraRadera
  6. Visst Mikael kan du beställa två stycken. Det är kanske fler som är intresserade?
    Jag har några småsaker, ev ytterligare förfining innan jag släpper "utvecklingsstadiet".
    Det skulle ex vara skoj och hitta en snygg låda så det ser lite proffsigare ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säljer du dessa "signalkort"?
      /Gunnar, har en -63:a

      Radera
  7. kan denna vara något kolla länken http://www.electrokit.com/apparatlada-61x102x25-svart.50305
    Hälsningar Mikael

    SvaraRadera