torsdag 29 september 2016

Overdrive-växellådan, felet hittat!


Tydligen kollade jag inte tillräckligt innan jag gjorde affär på denna låda. Men nu har jag förstått vad det var som hackade när jag vred på primäraxeln.
Att det är en M40 kompletterad med Overdrive borde jag ha kollat.. Men det såg jag när fått rent undersidan och kollade märkningen. Med det så har någon flyttat över sekundäraxeln från en M41 och monterat planetväxeln. Inget konstigt med det, och det borde fungera. Men att det finns flera varianter av utväxlingar på M40/41 har jag lärt mig nu. Fyra varianter av M40 har jag hittat. Varav jag förmodar att de två till vänster i tabellen nedan är vanligast. Där ser man att 3;ans växel har olika utväxlingar. 1.359:1 ger 23/22 kuggar på 3;an medan 1,362:1 ger 24/23. Resultatet av att blanda dessa utväxlingar ser man på bilden! Kuggbrott på 3;ans kuggar!! och det är uppenbart att de inte passar ihop.

Men jag räknar med att axeln går att använda. Så isär med hela lådan. Det var i detta stadiet jag räknade kuggar och la ihop ett och ett..
Sen inser jag att det är en utmaning att montera mellanaxeln. Den ska monteras sist. Dvs lyftas upp i läge med allt annat på plats, shims på sidorna och lösa rullager. Med allt hängandes på plats så ska en axel träs genom hela lådan.. Det ska bli spännande! men först demontera mera växellådor..
Skaffade en annan M40 låda. Uppenbarligen från en 140;a med kort spak med tanke på locket. Den borde då ha 1,36:1 i utväxling på 3;an, eller kolumn tre från vänster. I och för sig spelar det ingen roll då jag tänker använda allt inkråm från denna låda och bara flytta över utgående axeln och montera planetväxeln på denna istället. Sen lite nya lager och packningar förstås. Det här blir skoj!


1 kommentar: