söndag 2 oktober 2016

Blästra´ns höstträff

I helgen var det dags för Blästra´ns höstträff. Som vanligt blandat med Jänkare, Européer, Japanare och så några hembyggen. Alltid lika skoj att se blandningen av samma intressen och folk från hela södermanland. Till och med en ytterligare P1800, tyvärr lyckades jag inte få kontakt. Man ser nosen på den några bilar bortom min röda.
Blästra´n själv förevisar sina lösningar på rodden. Ford model B motor som är toppventilskonverterad med delar som fanns redan på 40/50-talet. Det kan inte vara mycket kvar innan det ska gå att sladda med den..
Hemma då..
M40 lådan som jag fick tag i, i förra veckan, rengjordes med högtryckstvätten. Sen plockade jag bort allt som inte behövs för att bygga om till M41 i P1800 utförande.
Men innan jag han längre så träffade jag en trevlig kille på nämda höstträff som trodde sig ha en M41 utan overdrive delen. Det skulle ju passa ännu bättre...Så då blev det lite stiltje på växellådsfronten denna helg.
Minns ni denna?
Jag har fått uppfattningen av att den inte varit riktigt stabil i visningen. Om det sen är mekanisk tröghet i visarinstrumentet eller om matningen har fladdrat vet jag inte, men i alla fall kompletterades transpondern med en spänningsregulator. Efter det justerade jag in den så att den visar 1000rpm vid tomgång och 3400rpm vid 100km/h.Tänk att man kan fastna med blicken på en visarnål när man är ute och kör.. Härligt!
Nu skulle bara instrumentet tas isär en sista gång och smörjas med symaskinolja eller något liknande. Sen kanske beställa material till några flera transpondrar och en snyggare förpackning.
Denna är det jag borde fokusera på. Läste igenom servicemanualen framför TV i kväll. Nu är det bara att klyva och se om det ska beställas några reservdelar förutom nya packningar och tätningar.

3 kommentarer:

  1. Jag diskuterade Överväxellådor med P1800 åkandes Pelle förra veckan. Han sa nåt som jag inte hade koll på. M40 har oljenivåpluggen lägre än M41 när man jämför grundlådans hus. Detta för att M41 ska få högre nivå så även OD enheten får olja. Hade jag ingen aning om...

    SvaraRadera
  2. Jo, att det är olika oljenivå har jag hört tidigare. Titta på växellådshuset så ser du en anvisning för att borra lite snett över eller under nivåpluggen beroende på vilket det är av M40 eller M41. Jag har nu även fått tag i ett M41 hus utan överväxel-klumpen. Ska bara få ihop logistiken så att den kommer hem. Sen borde jag ha alla delar för att bygga ihop en komplett överväxellåda, samt lite lösa delar till M40...

    SvaraRadera
  3. Det växellådan på golvet i bilden ser ut ganska ovanlig M40 lådan. Vet du är det från 73-74 140? Hur delar passat till med mer vanlig M40?
    Mycket fint P1800 du har.

    SvaraRadera