torsdag 20 augusti 2009

Bitarna börjar falla på plats

Efter att ha tillbringa ett antal månader med plåtarna runt hjulhuset kändes det bra att ta tag i bakstammen. Lika där, forma en plåtbit passa in och klippa bort den gamla rostiga biten. Punkta och sedan helsvetsa.



Bakstammen sedd ifrån in och utsida. Notera alla hammarmärken för att få till den dubbelkrökta ytan. Gissa om jag önskar mig ett engelskt hjul..



Den yttre av innerskärmarna kommer på plats. Det som syns på bilden är bakre nedre delen av den yttre innerskärmen... jag började om en gång då det blev alldeles för mycket svets på den gamla. Den nya fick jag till med bara en slits. Jag är faktiskt riktigt nöjd då det är många ytor att passa emot.


Ett tips som jag kan dela med mig av är att skaffa självborrande plåtskruv. Det var kanon när flera plåtar ska passas in och svetstängerna varken räcker till eller når.


Nu är jag nästan ifatt med hur det ser ut i garaget. Det mesta är rostskyddsmålat och pluggsvetat. Ytterplåtarna ser lite klumpiga ut men följer formen riktigt hyggligt. Jag hoppas att en lamellskiva på vinkelslipen för att finputsa på svetsarna tillsammans med spackel ska göra det tillräckligt för lackeringen. Men det är många timmar kvar tills det problemet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar