söndag 25 oktober 2009

Mera småplock.

Så är det ny vecka med nya framsteg.

Jag installerade en räknare förra veckan. Även om det snart visar 70st besök totalt så är det fem individuella IP adresser varje dag. Kul med så många besökare. VÄLKOMNA :-)

Vad har då hänt!


Jag tog efter mycket vånda bort nitarna som håller ihop stötfångarfästena. Med delarna isär är det mycket lättare att göra rent ,dvs ta bort rost!! Tanken är att kapa bitar av 10mm rundjärn och göra nya nitar med kulhammaren. Vi får se om det lyckas. De ligger återigen i citronsyrebadet i väntan på deras tur.


Det mesta har handlat om att demontera för att kunna få delarna ytbehandlade, jag kommer på fredag Peter... En hel låda full med plåtbitar i olika storlekar uppträdda på ståltråd.


Jag tog isär torkarutrustningen i tro om att det bara var att göra rent och sätta ihop. Och det hade det varit, om inte en tidigare entusiast varit framme och "lagat" en glapp länkarm...Det är borrat ett hål för en skruv genom länkarmen och halva tappen men även genom bronslagringen och falsen som lagret sitter i. Det borde ha varit helt stumt efter den "lagningen". Men det är samma som på Amazonen så det borde gå att hitta nya delar. Jag gjorde i alla fall rent och konstaterade att motorn fungerar. Så några av delarna kan användas så småning om.


Det sista innan kvällen blev att göra rent broms & kopplingshuvudcylindrar och dito slavcylinder. De var helt oxiderade, speciellt de i aluminium. Fälgrengöring och högtryckstvätt gjorde susen. Ja, sen tog jag några tag med en liten borste och ännu mer medel. Jämför höger och vänster bild för det klassiska "före och efter". Tillsammans med nya packningar och blanka plåtbitar kommer de att bli tårdrypande fina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar