lördag 23 januari 2010

Lite mer småplock....

Så har grejorna från VP kommit! Passade på att komplettera med sånt som jag saknat på tidigare genomgångna bitar. Men nu har jag alla delar till värmepaketet förutom plåtbläck och skuvar som är iväg och förzinkas.

Här har jag kompletterat med returfjädrarna. Alltid lika kul och se de snygga HS6:orna. Jag blev inte klok på åt vilket håll brickorna skulle sitta. Den bakre förgasaren kändes naturlig.

Men på den främre var jag tvungen att vända brickans fjäderhållare nedåt för att inte fjäderna ska vara ivägen för vaccumslangen till bromsservot. Det ger en konstig fjäderrörelse, dvs nästan ingen fjäderkraft vid fullgas. Tips, någon?
Nu är i alla fall ventilationsgallret rent från all gammal färg. Jag tror även att jag listat ut hur den har sett ut. Man kan se på vissa ställen att det bryter igenom en kopparnyans. Det tyder jag till att den varit/är kromad men att endast det som inte är målat är polerat innan kromningen och det andra har en rå aluminiumyta. Tyvärr har tiden gnagt lite för mycket på det kromade och gjort porer i materialet. Jag vet inte just nu hur jag ska göra, omkromning eller polering av aluminiumet med klarlack? Det får nog vänta tills det är dags för ytfinish.

5 kommentarer:

  1. Hej !
    Bra tips som du hade om att se om värmepaketet är tät,ska testa min i veckan jag får hoppas som du att man har använt rätt löddtenn.Sen undrar jag var du här fått tag i returfjädrarna till SU-förgasarna, finns dom hos VP?
    Hälsningar Laszlo

    SvaraRadera
  2. Hej
    Visst var det enkelt med cykelslang.

    Men du har rätt, jag insåg senare att jag använt fel tenn. Det jag hade hemma var vanligt elektroniklödtenn och det innehåller ~40% bly. Jag tror det är för mjukt för att hålla i längden, även om det är tätt just nu.

    Det blir nog till att göra om och göra rätt. Jag får skaffa riktiga grejor, flussmedel och silverlod, alternativt få hjälp av någon rörmokare som är van att löda kopparrör.

    SvaraRadera
  3. Jag missade din fråga om returfjädrarna.
    Jo, de finns bla på VP, 418963 heter de.

    SvaraRadera
  4. Hej
    Du skall inte ha en slang till vakumservot för bromsen det skall vara ett rör första biten sedan en bit slang sista biten titta på motor bilderna på Klubbsidan på en 61 så ser du hur det skall se ut
    Hälsningar Mikael T

    SvaraRadera
  5. Hej Mikael T
    Tack för kommentaren. Jag saknar det röret och hade tänkt ta slang istället. Det fanns en av bilarna i galleriet som har så, men den tar vakumet från mitten av inloppsröret. Men det återstår många marknader innan uppstart så kanske jag hittar det rätta röret.
    //P1800-61 som "anonym"

    SvaraRadera